Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en ganske stille torsdag formiddag i Broom-redaksjonen, tidlig i mai. 

Vi sitter og jobber, alle mann. Så tikker det inn en e-post fra BMW. Jeg skummer gjennom, så ber jeg de andre ta en kjapp pause. Vegard og Benny slutter å skrive, og kikker opp:

– OK, nå skal jeg stille et spørsmål. Førstemann som roper "JEG" er vinneren. Er begge med?

Ett tusendels sekund

Vegard og Benny nikker ivrig. Jeg legger inn en laaang kunstpause. Så kommer det:

– Greit, Hvem har lyst til å reise en kjapp dagstur til Sverige i juni, og teste BMW-er på bane???

– JEG!!!

– JEG!!!

Det er sånn omtrent ett tusendels sekund mellom de to svarene. Men yngstemann Vegard er altså bittelitt kjappere enn Benny (nettopp fylt 50) og sitter med et stort glis resten av dagen.

Her kan du lese om da Vegard og Benny testet Rolls-Royce

– Dette er kult!

Det begynner altså å bli en stund siden. Akkurat nå er Vegard i Sverige, det er tid for å ringe og høre hvordan dette er:

Ring, ring:

– Hei, Knut! Du, dette er kult! Og da mener jeg ikke bare selve banekjøringen. BMW har nemlig invitert oss hit også for å fortelle mer om sitt M Performance-opplegg. Det handler rett og slett om tuning og styling av BMW-modellene, som gjøres hos deres egne forhandlere. Med en skikkelig smørbrødliste av muligheter, avtalte priser, full garanti og gode greier!

– Folk stopper opp, peker og glaner!

Ingen snarveier

– Det høres jo ikke spesielt dumt ut, nei ...

– BMW har hatt stor suksess med dette i Sverige, nå tror de på det samme i Norge. Oppskriften er både smart og enkel. M Performance handler om å finpusse litt ekstra på BMW-modellene. Man tar rett og slett med seg sin egen bil til en BMW-forhandler. Så er det bare å velge det man har lyst på, eller kanskje i praksis: Det man har råd til. Og tro meg: Her er det lett å bli fristet til å gå amok!

– Ettersom dette er et offisielt BMW-prosjekt, handler det naturligvis ikke om noen snarveier. De legger vekt på å gjøre ting ordentlig. Derfor er det heller ikke snakk om blodtrimming. Ett eksempel: BMW 530 har i utgangspunktet 258 hestekrefter. Med M Performance-behandling øker dette til 286 hk. Ikke voldsomme greier, men det merkes i praksis!

Fortjener mer krefter

– Det har du fått prøve?

– Ja, vi har fått testet fire forskjellige modeller her, før og etter. På mange måter føler jeg at M Performance får ut det lille ekstra, som virkelig gjør bilene morsomme å kjøre. BMW er jo veldig bra på kjøreegenskaper, også på de mindre og rimeligere modellene. I mange tilfeller er det rett og slett slik at bilene tåler – og fortjener – mer krefter enn de har fra fabrikken. Det får de på denne måten. 

– For bileierne er det naturligvis også viktig at ingen ting blir påvirket i forhold til garanti. Den gjelder fortsatt, i tillegg til at man selvfølgelig har vanlig garanti på selve jobben. Her handler det ikke bare om mer krefter. BMW modifiserer også blant annet bremser, girkasse og understell, hvis man ønsker det.

Dette har BMW aldri gjort før

Også på de heftige

– Hva med stylingbiten?

– Alle M Performance-modellene får svart grill. Det er kjennetegnet på disse bilene. I tillegg er det veldig mye å velge mellom. Tanken er at eierne skal kunne skreddersy bilene etter sin egen smak, og gjøre dem mest mulig personlige. Det er nok også et smart grep, i forhold til at BMW selger stadig flere biler og at de sånn sett blir mer "vanlige". Det er nok mange som ønsker seg en bil som står litt ut fra mengden!

– BMW tilbyr forresten dette også på de heftigste modellene sine. Så hvis man ikke synes M3 og M4 er heftig nok i utgangspunktet, ja da er det bare å tilføre noen Performance-doser!

Til venstre en BMW M3 cabriolet med M Performance-pakke. Ti lhøyre den originale.
Til venstre en BMW M3 cabriolet med M Performance-pakke. Ti lhøyre den originale.

Halv pris etter bare 41.000 kilometer

Må betale avgift

– Men du helt til slutt, skal vi snakke om noe som kanskje ikke er så hyggelig ..?

– He, he, jeg tror jeg skjønner hva du mener: Prisene? Joda, det er klart dette koster. Som et lite utgangpunkt kan man visst regne med at en full Perfomrance-runde kommer på opptil 100.000 kroner. I Norge har vi jo i tillegg det utrivelige systemet at vi må betale avgift for flere hestekrefter, det er ikke tema de fleste andre steder i verden. Det kommer i tillegg.

– Samtidig kan nok dette være svært interessant hvis man for eksempel velger en litt mer motorsvak utgave i utgangspunktet, enn det man egentlig hadde tenkt. Bruker man da i stedet pengene på en M Performance-runde, kan resultatet bli at man får like mye krefter og i tillegg unik styling, for den samme "sluttsummen". Det tror jeg nok mange BMW-kjøpere vil vurdere framover, sier Vegard.

Vi kommer tilbake med mer om både banekjøringen og M Performance når han er tilbake på kontoret igjen.

Her er BMWs neste SUV-versting

M Performance er BMWs tilbud til de som vil ha litt ekstra. Blant annet får du et ratt som har en rekke funksjoner og et lite display på toppen som blant annet viser G-krefter og varsler når du bør gire.
M Performance er BMWs tilbud til de som vil ha litt ekstra. Blant annet får du et ratt som har en rekke funksjoner og et lite display på toppen som blant annet viser G-krefter og varsler når du bør gire.

LES OGSÅ: Denne BMW-en velger du med hjertet!