Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Internett og etter hvert en rekke nettbutikker, har gjort det mye enklere å få tak i deler til bilen. Nå kan du  lete etter det du trenger, i praksis over hele verden. Og du er ikke lenger prisgitt en norsk importør som kanskje beregner seg svært høy avanse.

Her hjemme gjør også muligheten til å søke på bilens registreringsnummer at faren for å få feil deler har blitt langt mindre enn før.

Usikker på kvaliteten

Dette er naturligvis gull verdt for de som skrur selv. Men hva om du har deler og vil at proffe folk skal sette dem på bilen? Altså ta dem med til et bilverksted og få jobben gjort der?

Nei, det er nok ikke alltid så enkelt:

– Det stor motstand mot å skru medbrakte deler, først og fremst fordi det blir uavklarte ansvarsforhold om garanti og reklamasjon. Det knytter seg stor usikkerhet til kvaliteten på delene som kunden har med seg fra ulike nettbutikker. En bilreparasjon er en kombinasjon av deler og arbeid, og det vil være i forbrukers interesse at utøvende verksted står ansvarlig for kvaliteten på begge sier Ole Helge Ratvik i bilverkstedkjeden SjekkPunkt, i en pressemelding.

Du kan spare mye på å kjøpe bildeler på nett

Fraskrive seg garanti

Han tror verkstedbransjen vil stramme enda mer inn etter som deler blir stadig enklere å få tak i på nett.

Bilverkstedkjeden Meca er av samme mening.

– Medbrakte deler er dårligere butikk for verkstedene, men hovedgrunnen er garantien. Vi kan ikke gå god for kvaliteten. De fleste hos oss som har kapasitet sier nok ja til å skru medbrakte deler, men da er det vanlig å fraskrive seg garantien, sier administrerende direktør Torhild Barlaup.

10 tips: Husk dette hvis du skal kjøpe billigbil

– Egne matvarer på restaurant

Norges Bilbransjeforbund har tidligere uttalt at de anbefaler bilverkstedene å takke nei til å montere medbrakte deler.

Hos Biltema er man ikke uten forståelse for verkstedenes syn.

– Det blir litt som å ta med egne matvarer på restaurant og be dem lage til maten for deg. Det er klart de vil ha mest mulig av omsetningen selv, sier varehussjef Erik Nyhus.
Men han betviler begrunnelsen.

– Jeg bruker å si at merkevare er verdens største bløff. Det er bare Hyundai som lager alle delene selv, de andre får dem i stor grad fra underleverandører. Hvor mange hjullagerfabrikker tror du det finnes i verden? De som lager bremseskiver følger samme krav til CE-merking. Og chassisnummeret får vi i praksis av bilskiltet, som forteller hvilket år bilen ble laget. Nå kan kunder søke etter bildeler ved å taste inn bilnummeret. Etter at det ble vanlig, har klagene på feilkjøp gått ned til nesten null hos oss, sier Nyhus, i en pressemelding. 

Dette kan være mye bil for lite penger

– Dårlig service

Bilverkstedene har lov til å nekte å sette på medbrakte bildeler, ifølge Forbrukerrådet. Men, det er et men.

– Vi ser på det som dårlig service og oppfordrer folk til å vise forbrukermakt. Gå heller til et annet verksted dersom delen holder mål når det gjelder kvalitet. Hvis delen er av dårlig kvalitet, har imidlertid verkstedet plikt til å fraråde å bruke den, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hun gjør oppmerksom på at det er forskjell på å frasi seg garantien og å ha reklamasjonsansvar.

– Å gi garanti til kunden er en helt frivillig sak, så verkstedet har full anledning til ikke å gi det. Men dersom de gjør jobben, kan de uansett ikke sette loven til side, de vil fortsatt ha reklamasjonsansvar. Så folk må ikke la seg avspise med at garantien ikke gjelder hvis bilen bryter sammen etter reparasjon, sier Skogly.

LES OGSÅ: Nei – du må ikke finne på å gi bruktbilgaranti