SVINDLET: Tyver stjal Marthe Lundes identitet og begynte å kjøpe varer og tjenester i hennes navn. Foto: Privat
SVINDLET: Tyver stjal Marthe Lundes identitet og begynte å kjøpe varer og tjenester i hennes navn. Foto: Privat

Marthe (36) opplevde marerittet:
Tyver stjal ID-en hennes og svindlet til seg rådyr bil

Svindlere stjal Marthe Lundes personnummer og signatur, blant annet for å ta opp lån i hennes navn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det startet rundt 17. mai i år. Marthe Lunde oppdager at det ligger et SIM-kort i posten som er bestilt i hennes navn.

Når hun ringer nummeret kommer hun til en som sier han heter Kristian Lunde.

Han er hyggelig og tilsynelatende behjelpelig, men sier han ikke vet hvem som har bestilt SIM-kortet siden han akkurat har byttet jobb og fått ny telefon.

Marthe Lunde kontakter mobiloperatøren OneCall, som også tar kontakt med «Kristian Lunde».

Denne gangen sier han at han er opptatt, og må ringe tilbake om 10 minutter. Siden får ingen tak i ham.

Fikk to telefoner fra politiet

To dager senere er det Marthe som får en telefon. I andre enden er en betjent fra Oslo-politiet som sier hun øyeblikkelig må komme og hente bilen sin, en splitter ny Audi S5 som står med nødblink på Teisen utenfor Oslo.

Men Marthe Lunde har aldri eid en Audi S5.

– Nå blir jeg veldig redd, for jeg skjønner at de to sakene har en sammenheng og at jeg har blitt utsatt for ID-tyveri, sier Lunde.

Men marerittet stopper ikke her.

– Aldri opplevd mer proffe svindlere

Daglig leder Stian Wium i Bil-partner i Drammen sier han aldri har opplevd svindlere som har operert så profesjonelt og velorganisert tidligere.

– Vi hadde flere samtaler fra mannen som utga seg for å være broren til Marthe Lunde. For å se på ulike finansieringsløsninger dokumenterte de inntekt med falske lønnsslipper fra butikken som Lunde driver i Oslo, sier Wium.

Da den falske Marthe Lunde møtte hos bilforhandleren fredag før pinse og legitimerte seg med et egenprodusert kredittkort, kunne hun like etter kjøre ut med en splitter ny Audi S5.

Det var denne bilen som ble funnet med nødblinklys på Teisen.

Gjensidige bank hadde noen dagers forsinkelse på utbetalingen av oppgjøret til bilforhandleren. Da de fikk beskjed om at salget var svindel, stoppet de overføringen.

Tilbake sitter en fortvilt bilforhandler, som fremdeles ikke har fått ut bilen fra politiet.

Noen timer senere samme dag ringer Lier-politiet og sier de har fått inn et falskt bankkort med Marthes navn og personnummer. De har også pågrepet en kvinne som forsøkte å kjøpe varer på Liertoppen for nesten 50.000 kroner med det falske kortet.

– Da begynner det å snøre seg for meg, sier Marthe Lunde, som straks drar ned til Oslo politikammer og anmelder forholdene.

Svindlerne tok opp lån

I ukene framover dukker den ene kredittsjekkmeldingen etter den andre opp i posten.

Etterhvert viser det seg at ID-tyvene har klart å ta opp et lån på ca 600.000 kroner i Gjensidige bank registrert på hennes navn.

Dette lånet har de brukt til å kjøpe Audien hos Bilpartner i Drammen. Når hun ringer dit, får Marthe vite at kvinnen skal ha møtt opp personlig hos bilforhandleren og handlet en Audi S5.

Men alle identitetspapirene er forfalsket. Den ekte Marthe Lunde har aldri satt sine ben hos Bilpartner i Drammen.

Operatørene fortviler over telesvindel

Øistein Eriksen, direktør i OneCall, er godt kjent med fenomenet ID-svindel.

– Dette skjer dessverre i bransjen vår jevnlig. Det er kriminelle miljøer som stjeler folk sine IDer og så bestiller de simkort i ditt navn. Deretter passer de på postkassen din, slik at de får tak i SIM-kortet, sier Eriksen.

Alt man trenger for å få opprettet et telefonabonnement er navn, folkeregistrert adresse og personnummer. Dersom man ikke har kredittanmerkninger fra før av, får man et abonnement.

– Vi vet om saker med barn som svindler foreldrene, ektefeller som svindler hverandre og eks-kjærester som svindler ekser, sier Eriksen.

Han understreker at selskapet alltid holder dem som er utsatt for id-tyveriet skadesløse i slike saker.

Utskriften fra OneCall av telefonaktiviteten viser at svindlerne har ringt nærmere 70 forskjellige bilforhandlere før de bestemte seg for å handle i Drammen.

Føler seg krenket og fortvilt

Politiet har nå saken på sitt bord. 

– Jeg kan bekrefte at det er en politisak. Saken er nå sendt over til Asker og Bærum, siden det var der det første forholdet skjedde, sier politiførstebetjent Kari Ødegaard ved Oslo politidistrikt, som først fikk saken. 

Så langt har den ekte Marthe Lunde ikke hatt utgifter i tilknytning til ID-tyveriet. Men hun har vært nødt til å svarteliste seg selv i alle kreditt-firmaer og har nå problemer med å endre selv små ting som strømleverandør.

Saken har tatt mye tid og krefter.

– Det har vært ordentlig guffent og det føles for en krenkelse. Jeg grubler hele tiden på hvordan ID-tyveriet kunne ha skjedd. Jeg har aldri mistet bankkortet eller andre ID-papirer, og jeg har heller ingen idé om hvordan de har fått tak i det, sier Lunde.