
Denne sørger for at SUV-en blir spinnvill
Plutselig kan den kjøre fra superbiler!
Jeep Grand Cherokee er ingen småbil. Ikke er den kjent for å være så hinsides rask heller. Men imponerende god utenfor allefarvei er det ingen tvil om at den er.
Jeep selv har imidlertid laget en versting-versjon som skal gå som et uvær, og klare å ta svinger uten å gynge som en gammel fiskebåt i stiv kuling. Den har fått det tradisjonsrike navnet SRT. Kjennere vet at denne betegnelsen tilsier noe utenom det vanlige.
Men selv ikke DEN kan måle seg mot bilen du ser bilder av i denne saken. Her er det nemlig snakk et tuningprosjekt som er satt sammen av Geiger i Tyskland, der SRT-en bare utgjør den spede starten.

Les vår test av en mer folkelig Jeep Grand Cherokee her
Ser sint ut
Geiger har spesialisert seg på amerikanske biler, og er kjent for å dra på skikkelig, når de først skal finne på noe. De har blant annet bygget om Hummere til å få saksedører, over 600 hk og enorme krom-felger som prikken over i-en.
Denne gangen har de valgt et litt mer tidsriktig utseende. Matt brun lakk og sorte detaljer er på plass, det samme er sorte felger. Den ser i det hele tatt rimelig sint ut.
Og det utseendet passer godt til bilen. For etter at Geiger har herjet litt i motorrommet, har den betydelig mer krefter enn originalt.
Les også: I sin tid, var denne Jeepen verdens raskeste SUV
Vanvittig effekt
SRT har en selvpustende Hemi V8-motor som byr på 450 hk. Det er få som vil kalle det beskjedent. Men likevel blir det rett og slett puslete, sammenlignet med de 708 (!) hestekreftene den har fått etter at tuningjobben var ferdig.
Geiger har blant annet installert en kompressor av bibelske proporsjoner – og samtidig justert litt på ECUen for å løfte effekten.

Akselerasjon i superbil-klasse
Den voldsomme kraftpakken sørger for en heftig akselerasjon. 0-100 km/t er unnagjort på bare 3,9 sekunder. Det er nok til å kjøre fra en rekke superbiler, faktisk!
Og det butter ikke før nåla er noen millimeter unna 300 km/t.
Så mye krefter krever også at du gjør litt ekstra for å bedre kjøreegenskapene. Derfor har Geiger satt på sportsfjæring og stivet opp karosseriet. Større bremser er også på plass.
Les også: Jeep Grand Cherokee: Hva gjør forhjulene oppe i luften?
Koster noen kroner
Ombyggingen er dermed av det mer omfattende slaget. Men så koster det også noen kroner å få det gjort.
Prislappen på full pakke koster deg i overkant av 200.000 kroner. Det er imidlertid bare for innsatsen og delene til Geiger. Så skal gjerne kreftene skrives inn i vognkortet også, og da krever den norske stat sitt. Det blir noen laken ekstra.
Men det viktigste er jo at du først går til anskaffelse av en Jeep Grand Cherokee SRT. Den koster et par millioner.
Kort sagt: Dette er ikke et prosjekt for deg som lurer på hvordan du skal ha råd til betale neste strømregning ...

Les også: Mer krefter i bilen trenger ikke å være kjempedyrt

Her er SUV-en som tør å skille seg ut

Dette er bilen for skikkelige barskinger

Nå fyller dette bilmerket 60 år

Her er bilmerket som øker mest i Europa

Denne bilen er en kulturkollisjon

Topp 10: Ville du hatt disse på bilen din?

De tøffeste av de tøffe – bygges i Drammen
