Lyst på en stor og luksuriøs familiebil? Da kan Norges eneste Renault Espace være noe å se nærmere på. Faksimile fra www.finn.no.
Lyst på en stor og luksuriøs familiebil? Da kan Norges eneste Renault Espace være noe å se nærmere på. Faksimile fra www.finn.no.

Denne er det bare én av i Norge

Familiebil som vil skille seg ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Renault lanserte sin Espace tilbake i 1984, var de svært tidlig ute med det vi etter hvert kjenner som flerbruksbil.

Etter en litt treg start, ble bilen etter hvert en stor suksess. Særlig småbarnsfamilier (gjerne med mer enn to barn), elsket all plassen og fleksibiliteten denne bilen ga dem. 

Her var det bare å laste inn unger og barnevogner og allverdens utstyr. Etter hvert ble Espace også en ganske påkostet og ikke minst komfortabel bil.

Design-skryt 

Men flerbruksbilene har hatt tøffe kår de siste årene, blant annet har mange av kjøperne forsvunnet over til SUV-markedet. De tok Renault konsekvensen av da de utviklet helt nye Espace.

Nå har den i praksis blitt en blanding av flerbruksbil og høyreist SUV, crossover er kanskje den beste merkelappen på bilen. Målet er å hente helt nye kunder, og samtidig fungere som et flaggskip for Renault.

Nye Espace har allerede rukket å få mye skryt for designet, og viser at Renault nå tør å skille seg ut også i denne klassen. Men om den kommer til Norge via vanlig import, er høyst usikkert. Salgspotensialet for en bil som dette er i utgangspunktet begrenset i Norge, dermed skal det litt til å kunne regne hjem en offisiell lansering.

Renault er inne i en god periode på designfronten, det viser også nye Espace.
Renault er inne i en god periode på designfronten, det viser også nye Espace.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp

Helt ny bil

Men det er likevel håp for Renault-entusiaster som har lyst på en Espace. Autostrada Billa i Porsgrunn har nemlig hentet inn det som må være Norges første – og så langt eneste – eksemplar av nye Espace.

2015-modellen har gått 10 kilometer, vi snakker altså i praksis om helt ny bil. Med 1,6-liters dieselmotor på 160 hestekrefter og utstyrsnivå Initiale Paris (topputgaven), havner prisantydningen på 629.000 kroner.

Trenger du egentlig større bil enn dette?

Interiørmessig bærer dette preg av å skulle være Renaults flaggskip.
Interiørmessig bærer dette preg av å skulle være Renaults flaggskip.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Luksusfaktor

Det er mye penger for en Renault, men så har også franskmennene laget en bil som skiller seg fra mengden.

På bilutstillingen i Genéve tidligere i år, vakte den stor oppsikt på Renaultstanden. En liten kikk inni, avslørte også at Renault her har laget en bil med luksusfaktor, samtidig som den tør å skille seg ut. Her er det fortsatt fokus på plass og praktiske løsninger, samtidig som bilen gir en tydelig premiumfølelse.

Her er en drømmebil for storfamiliene

Entusiast

– Med denne "familiefrakteren" slipper far å være flau over biltypen han kjører, skriver selger i annonsen, vi har en mistanke om at den som har forfattet teksten nok har mer enn gjennomsnittlig sans for Renault.

Sannsynligvis er det nok også en entusiast som kommer til å kjøpe den. Som sagt er det uklart om denne kommer til å bli importert på regulær måte. I forhold til bruktverdi er nok ikke det udelt positivt, slik sett er det smart å ha litt perspektiv for eierforholdet hvis man går for helt ny Espace nå.

Lyst på brukt Espace? Her kan du lese mer om den

Renault har gitt sin Espace en god dose crossover-faktor i siste generasjon. Det er uvisst om den kommer til Norge via importøren.
Renault har gitt sin Espace en god dose crossover-faktor i siste generasjon. Det er uvisst om den kommer til Norge via importøren.

Dette er perfekt feriebil – hvis du tør!