BMWs billigste SUV blir helt ny

Denne blir interessant for norske kunder.

Helt nye BMW X1 er på gang, den kommer til Norge i høst.
Helt nye BMW X1 er på gang, den kommer til Norge i høst.

BMW breddet virkelig modellutvalget sitt da de kom med X1 tilbake i 2009. Den la seg pent inn under bestselger-SUVene X3 og X5 og ble umiddelbart en suksess.

X1 var en god del rimeligere enn sine større søsken. Med fine kjøreegenskaper og høy kvalitetsfølelse, skilte den seg ut fra de fleste konkurrentene. Plassen var også såpass godt at den kunne duge som familiebil for de med ikke altfor store plassbehov.

Tverrstilt motor

Det går fort unna i bilverdenen, og X1 har fått en rekke konkurrenter de siste årene. Flere er også på gang, og BMW svarer på det med å lansere helt ny X1 til høsten.

Og den er virkelig ny. Bilen er bygget på BMWs nye UKL-plattform, som er en liten revolusjon fra merket. Dette betyr nemlig at X1 får tverrstilt motor og i utgangspunktet forhjulstrekk. Den tverrstilte motoren betyr blant annet kortere panser, og dermed mer plass både for mennesker og bagasje.

X1 har faktisk blitt bittelitt kortere enn bilen den erstatter, nærmere bestemt 3,6 centimeter. 

Blir dette din nye super-SUV?

Større bagasjerom 

Likevel er den adskillig større innvendig.  Både fører og passasjerer har en høyere sittestilling. Beinplassen har økt med 37 millimeter og opp til 66 millimeter hvis du velger justerbart baksete.

Akkurat det er en kjempesmart detalj på biler som dette. Bagasjerommet er inntil 505 liter, 1550 liter med baksetene felt ned.

Desgnmessig fikk første X1 endel kritikk for å virke litt puslete, særlig sammenlignet med X3 og X5. Det svarer BMW på ved å lage en bil med mer offroadfaktor enn tidligere. Ettersom panseret nå kan gjøres kortere, ser linjene også mer harmoniske ut. 

Brukt SUV? Dette er de beste

Nye motorer

Nye BMW X1 lanseres med en ny generasjon av motorer med twinturboteknologi, som gir gode ytelser og driftsøkonomi. Drivstofforbruket vil være mellom 0,4 – 0,6 liter per mil, og CO2-utslippet ved blandet kjøring er oppgitt til 109-149 gram per kilometer. Det tilsvarer opptil 17 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp sammenliknet med den utgående modellen.

To bensin- og tre dieselmotorer vil være tilgjengelig fra lanseringen i oktober 2015. Alle har fire sylindre og leveres med 150 til 231 hestekrefter. Toppmodellen akselererer fra 0 til 100 km/t på 6,5 sekunder. Alle motorene leveres enten med en oppdatert sekstrinns manuell girkasse, eller BMWs  8-trinns automat.

Forhjulstrekk

Nye X1 kan også leveres med en videreutviklet versjon av xDrive, det intelligente firehjulsdriftsystemet til BMW. Systemet bruker en elektrohydraulisk multiplate-clutch til å fordele kraften mellom for- og bakakselen avhengig av kjøresituasjon.

BMW X1 sDrive20i og BMW X1 sDrive18d leveres med forhjulstrekk der konstruksjonen er den samme som i BMW 2-serie Active Tourer og i nye Gran Tourer.

Les mer: Dette har BMW aldri gjort før

Mye utstyr

Utvalget av assistentsystemer og oppkoblinger som kan velges innenfor BMW ConnectedDrive er mildt sagt omfattende.

Head up-display projiserer kjøreinformasjon direkte på frontruten, slik som i de større BMW X-modellene. Radarbasert cruisekontroll med stop & go-funksjon er nå tilgjengelig, sammen med siste generasjon parkeringsassistent, kamerabasert Driving Assistant, ryggekamera, fartsgrenseanviser, kollisjonsvarsling og fotgjengervarsling med bremsefunksjon.

Disse systemene er supplert med et utvalg av apper med navigasjonsverktøy, underholdning og andre funksjoner som bidrar til økt kjørekomfort og sikkerhet.

Nye BMW X1 lanseres på det norske markedet i oktober 2015. Prisene forventes klare i løpet av sommeren.

Klikk på bildeserien under for å se flere bildet av nye X1:

Dette kan bli en norsk storselger

LES OGSÅ: To drømme-SUVer i duell