Den er pusset opp for 2 millioner kroner!

Se hva 50-tallets kanskje mest makeløse bil koster nå.

Denne bilen er fra gullalderen til Cadillac – og er en virkelig klassiker. Noe har lagt ned enorme summer, og tid, i å gjøre den så strøken at den nesten er som ny. Nå er den til salgs i Norge. Faksimile: Finn.no
Denne bilen er fra gullalderen til Cadillac – og er en virkelig klassiker. Noe har lagt ned enorme summer, og tid, i å gjøre den så strøken at den nesten er som ny. Nå er den til salgs i Norge. Faksimile: Finn.no

50-tallets beste bil? 50-tallets flotteste bil? 50-tallets mest makeløse bil? 50-tallets mest undervurderte bil? Svaret på alle disse fire spørsmålene kan faktisk være én og samme bil:
Cadillac Eldorado Brougham.

Den var toppmodellen hos Cadillac fra 1957-1960, i en tid hvor Cadillac faktisk var Standard of the world. Da de mest påkostede modellene fra Cadillac ikke konkurrerte med tyske merker, men mot det flotteste som fantes, nemlig Rolls-Royce og Bentley.

Tak av rustfritt stål

Eldorado Brougham ble annonsert i desember 1956, og dukket opp som 1957-modell i mars 1957. Det var en håndbygd luksusbil som stammet fra de ultra-luksuriøse Park Avenue og Orleans-showbilene fra 1953-54.

Den var den første amerikanske bil uten B-stolpe, og tilbød i tillegg doble frontlykter på hver side og et tak av rustfritt stål. På utstyrslisten fant man absolutt alt som var mulig å tenke seg:

Luftfjæring, aluminiumsfelger, elektriske seter med minnefunksjon, transistor-radio med elektrisk antenne, elektrisk klokke, automatisk bagasjeromsåpning, air-condition, cruise control, elektriske vinduer, magnetisert hanskerom med leppestiftholder, seks eksklusive drikkekopper, serviettholder, diverse speil og mye mer.

Hva gjaldt seter kunne kunden velge mellom 44 skinnkombinasjoner, og velge Mouton, Karakul eller lammeskinns-tepper på gulvet. Den planlagte salgsprisen var 8.500 dollar, men sluttprisen ble 13.074 dollar.

Norges mest solgte firehjulstrekker

Ingen god butikk

Rykter sier at hver bil kostet 25.000 dollar å bygge, så Eldorado Brougham var ingen god butikk for GM. Etter at 400 biler ble bygget for modellåret 1957, kom den nærmest identiske 1958-modellen. Den største forskjellen var innvendig, hvor metall-finishen på de øvre dørpanelene, ble erstattet med skinn. Kun 304 biler ble bygget.

Mens 1957/58-modellene var håndbygd hos Fisher fabrikken til GM, ble 59/60-modellene håndbygd av Pininfarina i Italia. 1959-modellen i 99 eksemplarer, og 1960-modellen i 101 eksemplarer. Noe som gir en totalsum på 904 Eldorado Brougham for fire årsmodeller. Dette er altså en sjelden bil, og for mange bilhistorikere den ypperste bil som ble laget på 50-tallet, spesielt 1957 og 1958-modellene.

Klikk her for å se hele annonsen

Totalrestaurert i Norge

Det sier seg selv at dette ikke er en dagligdags bilmodell i norske Amcar-miljøer, men det meste finnes, også i Norge.

For på Vestnes har firmaet Autovest en 1958 Cadillac Eldorado Brougham til salgs. Bilen har kun gått 32.631 miles (52.000 km), og ifølge annonseteksten er bilen totalrestaurert i Norge for den nette sum av to millioner kroner!

Det kan høres mye ut, men restaurering av bil i Norge er ikke billig hvis man vil ha ordentlige fagfolk, og dette er da også en langt mer komplisert bil å restaurere enn en VW Boble av samme årgang.

Pris for herligheten er satt til 1.250.000 kroner. Altså langt under selvkost for restaureringen.

Det høres ut som en dårlig deal for dem som har betalt for dette, tilsvarende god for den som kjøper nå. Forhåpentligvis finner bilen en kjøper i Norge, slik at den ikke blir solgt ut av landet.

BMWs billigste SUV i ny drakt