Daglig leder i Stansefabrikken Fredrikstad, Arild Thømt, har levert 103 fotobokser siden 2013. Foto: Jan Erik Skau, f-b.no / Amedia.
Daglig leder i Stansefabrikken Fredrikstad, Arild Thømt, har levert 103 fotobokser siden 2013. Foto: Jan Erik Skau, f-b.no / Amedia.

Her lager de noe mange bilister frykter

Kjenner du den igjen fra denne vinkelen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du kan ikke ha unngått å se dem i veikanten. Det er også satt opp skilt som informerer bilførere om fartsmåling på strekningen de kjører på. Det skriver f-b.no

Stansefabrikken Fredrikstad AS vant anbudet og ble den valgte leverandør av fotobokser og måleskap til Statens vegvesen i 2013. Leveransene startet i fjor.

– Hittil har vi levert 103 fotobokser og 90 målerskap til Statens vegvesen, Region Øst, forteller daglig leder Arild Thømt.

Dette er renovering av eksisterende fotobokser. Fotoboksene har en levetid på sju år. I løpet av denne tiden har det også blitt utviklet nyere teknologi som monteres inn boksene, før de plasseres ut igjen.

Les også: Fotoboksen måler ikke hastigheten din

Nisjeprodukt

– Dette er et nisjeprodukt for oss, sier Thømt. Verdien av anbudet er avhengig av antallet bokser Statens vegvesen bestiller. Noe mer om verdien ønsker ikke Thømt å kommentere.

Innmaten blir foreløpig montert av en bedrift på Skedsmo, men Thømt håper på litt sikt at Stansefabrikken kan ferdigstille hele boksen med elektronikk og industrikamera.

Stansefabrikken har sitt hovedkontor i Grimstad og en liten enhet med tolv ansatte på Øra der nisjeproduktene og produktutvikling foregår. De har sin produksjonsmotor i Litauen hvor 350 ansatte jobber.

Stansefabrikken produserer også fotoboksene som brukes i tunneler.

–Vi får et spesifikasjon på hva slags utstyr som skal inn i boksene og produserer etter det. I neste generasjon bokser er det snakk om å montere lasermålere inn i selve fotoboksen, sier Arild Thømt.

Trådløs overføring

Tiden da foto-minnene ble lagret i boksen er definitivt over. I vår digitale hverdag overføres nå bildet av fartsovertredelsen direkte, nesten i samme øyeblikk det blinker i det du farer forbi.

– Det er forskjellig overføringsteknologier vi benytter alt etter alder på fotoboksene, sier senior ingeniør Arve Nyborg i Statens vegvesen på Lillehammer.

Fotoboksene eller ATK- boksene (automatisk trafikkontroll) har en levetid på rundt sju år før de blir skiftet ut og fornyet. De nyeste er nå utstyrt med en liten antenne på taket for en trådløs overføring av bildene til politiets ATK-senter direkte fra boksen.

Automatisk sletting

– Unntaket er på de steder der det er strekningsmåling. Her blir alle biler fotografert. Bildene blir slettet automatisk i boksen når det ikke måles noen overskridelse av hastigheten på strekningen. Det er slik at det bare er bildet av fartsovertredelser som blir overført elektronisk til ATK-senteret, sier Nyborg.

Det er følere som er frest ned i på tvers av kjørebanen som måler hastigheten på bilene som passerer, sier han.

Flere bil og motorsaker fra f-b.no finner du her: 

Les også: Derfor lukter det vondt i mange biler nå