BMW hadde et veldig sterkt salgsår i 2014. Men i år har merket hatt en tilbakegang på 22,5 prosent på registreringsstatistikken. Nå kommer imidlertid flere varianter av volummodellene 2-seire (bildet) og 1-serie, som trolig vil løfte salget utover året.
BMW hadde et veldig sterkt salgsår i 2014. Men i år har merket hatt en tilbakegang på 22,5 prosent på registreringsstatistikken. Nå kommer imidlertid flere varianter av volummodellene 2-seire (bildet) og 1-serie, som trolig vil løfte salget utover året.

BMW med klar nedgang i 2015

Men se hvem som øker salget med 660 prosent!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Registreringsstatistikken for mai er nettopp sluppet. Den viser at bilsalget i Norge fortsatt er stabilt bra, selv om vi har en ørliten nedgang fra fjoråret. Totalt ble det i mai registrert 12.036 biler, 301 færre enn i mai 2014.

Totalt, per mai, er vi på mer eller mindre nøyaktig på samme nivå som samme periode i fjor. Det er registrert totalt 60.185 biler i år, mot 60.944 på samme tid i 2014.

Det er fortsatt VW som eier førsteplassen. Den posisjonen har de dessuten ytterligere befestet i mai. Totalt 2.076 VW ble registrert forrige måned. Neste merke på lista er Toyota. 

Totalt for året er fasit at VW kan vise til en markedsandel på imponerende 18,2 prosent, med Toyota på en andreplass med 11,2 prosent. Faktisk har VW registrert flere eksemplarer av nye Golf alene, enn Toyota har gjort totalt med alle sine modeller.

Den nyeste Golfen på lista er den litt høyreiste Alltrack.
Den nyeste Golfen på lista er den litt høyreiste Alltrack.

Les også: Solgte over 1.300 biler – på ni timer!

Markant tilbakegang

Men hvis vi tar for oss de 10 merkene som troner øverst på salgsstatistikken, er det BMW som har merket størst tilbakegang fra i fjor. Per mai har de hatt en nedgang på 22,5 prosent. Faktisk har ikke BMW hatt en modell på Topp 20-lista siden oktober i fjor, da elbilen i3 var der.

Elbilen i3 var den siste BMWen som klarte å komme med på topp 20-lista over solgte modeller i Norge. Det var i oktober i fjor.
Elbilen i3 var den siste BMWen som klarte å komme med på topp 20-lista over solgte modeller i Norge. Det var i oktober i fjor.

Siden den tid har det altså ikke vært noen modeller inne på topp 20-lista. I mai ble det registrert 693 biler, mot 766 i samme måned i fjor. Totalt for året så langt, er tallet 3.496, mot 4.282 i fjor.

Les også: BMW doblet antall elbiler – enorm etterspørsel

Haler innpå

Likevel er BMW øverst av de tre tyske premiummerkene, der de har lagt seg på fjerdeplass på merkelista, med en markedsandel på 5,8 prosent.

Mercedes er på åttendeplass. De har den eneste av de tre som har hatt en økning i salget, sammenlignet med fjoråret. Blant annet takket være god utvikling på C-klasse-salget.

Likevel er de langt bak BMW, med 2.897 registrerte biler så langt i 2015.

Mercedes er det eneste av premiummerkene som øker – mye takket vært godt salg av nye C-klasse.
Mercedes er det eneste av premiummerkene som øker – mye takket vært godt salg av nye C-klasse.

Lexus i medvind

Audi har, som BMW, nedgang i salget sitt. De ligger på niendeplass, og har registrert 585 biler i mai i år, sammenlignet med 721 i fjor. Totalt for året så langt er det registrert 2.624 Audier, en nedgang på 17,3 prosent fra 2014.

Av andre premiummerker, er det Lexus som har størst prosentvis økning. De har dratt på med 97 prosent økning fra i fjor. Målt i antall registrerte biler er vi fortsatt på relativt beskjedne 489 biler. Men det er altså en klar vekst å spore. 

Les også: Denne Lexusen skal gi salgsrekord

Økning på 660 prosent

Men hvis vi skal snakke prosentvis økning, blir selv Lexus framgang beskjeden, om vi sammenligner med Jeep. Her er det nemlig 192 prosent økning fra i fjor. De har gått fra å registrere 13 biler på samme tid i 2014, til 111 i år.

Likevel er det et annet nisjemerke som øker aller mest. Smart, som nettopp har lansert sin nye elbil, har økt med 660 prosent fra i fjor på samme tid. Det ble i mai registrert 26 biler, og totalt for året er det registrert 38. Små salgstall gir altså store utslag i prosenter.

Les også: Ny elbil kan bli en prisbombe