Slik skal de utfordre Tesla

Vil sette en ny standard for elbil-rekkevidde.

Tesla Model X (t.v.) kommer på markedet allerede neste år. Men Audi har også en elbil-plan i skuffen, og den skal overgå Tesla når det kommer til blant annet rekkevidde. Men når sistnevnte blir klar for markedet er fortsatt usikkert. Bildet til høyre er av konseptbilen Prologue – som skal vise mye av designretningen hos Audi i årene som kommer.
Tesla Model X (t.v.) kommer på markedet allerede neste år. Men Audi har også en elbil-plan i skuffen, og den skal overgå Tesla når det kommer til blant annet rekkevidde. Men når sistnevnte blir klar for markedet er fortsatt usikkert. Bildet til høyre er av konseptbilen Prologue – som skal vise mye av designretningen hos Audi i årene som kommer.

Her i Norge er elbilfesten akkurat nå trolig i nærheten av å nærme seg et klimaks. Det har vært en eksplosiv økning i flere år på rad, både i antall solgte modeller og tilgangen til ulike typer elbil. Alt fra Tesla, BMW i3 og Nissan Leaf, til e-Golf og nye Smart har truffet godt i ulike segmenter.

Samtidig er insentivene knyttet opp mot å kjøpe, eie og bruke elbil har aldri vært bedre, og vil nok i årene som kommer sakte endres.

Men det er verdt å huske på at det fortsatt bare er i Norge at utviklingen har skutt slik fart. I alle andre markeder er står elbilene for en langt mindre andel av nybilsalget. Og det er kanskje forklaringen på at ikke alle har kastet seg like helhjertet inn i elbil-kampen enda. En av dem som fortsatt er litt avventende er Audi.

VW-konsernet har lansert et par skikkelige storselgere, i form av e-Up og e-Golf, men Audi har så langt ikke kommet med noe annet enn den elektriske varianten av superbilen R8.

Men det betyr ikke at det ikke finnes konkrete planer ... 

Les også: Topp 3: Biler som smisker med Greenpeace

Må tilby mer enn Tesla

I et intervju med tyske Auto motor und sport uttaler utviklingssjef hos Audi, Ulrich Hackenberg, at de også har tenkt å blande seg inn i kampen om kundene.

– En elbil fra Audi må først og fremst handle om kjøreglede. Den må kunne tilby mer enn dagens modeller, og mer enn Tesla. Den kommer kanskje ikke til å ha like høy effekt, men den skal ha lengre rekkevidde, sier Ulrich.

Les også: Audi bekrefter: Ny luksus-SUV på vei

Doblet batterikapasitet

Det vil si at den må overgå rundt 500 kilometer. Det tror imidlertid ikke Audi-sjefen skal by på alt for store utfordringer. I alle fall ikke om vi ser litt fram i tid. Han peker på at han har vært ansvarlig for e-Up og e-Golf, og at i disse bilene har batteriet en kapasitet på 25 amperetimer. I dag er det mulig å ta ut 37 ampertimer.

– Jeg tror at vi innen 2020 vil kunne ta ut 50. Det betyr jo kort sagt en fordobling av rekkevidden vi hadde for kort tid siden. Jeg tror at når elbiler klarer mer en 50 mil på en ladning, og det finnes gode muligheter for hurtigladning, da vil ikke rekkevidden være et problem. Men hurtigladingen kan ikke ta mer enn en halvtime.

Les også: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg Tesla

Opp til 700 kilometers rekkevidde

Den første modellen ut, ser ut til å bli en SUV som får navnet Q8 E-tron quattro. Helt i tråd med uttalelsene over, vil den få en betydelig bedre rekkevidde enn Tesla. Opptil 700 kilometer er tallene som rapporteres så langt. Den får også, slik navnet indikerer, firehjulsdrift.

For de litt mer folkelige markedene, er det en elektriske versjon av småbilen A1 som vil stå for tur. 

Men noen gode indikasjoner på akkurat når disse bilene vil bli tilgjengelig på markedet, har vi ikke. Ryktene vil imidlertid ha det til at de første litt mer folkelige elbilene fra Audi vil være på plass innen et par år.

Les også: Les mer om Audi elektriske SUV her