BMW vil ikke lage stasjonsvogner av M3-, M4- eller M5. Årsaken har ganske enkelt at BMW ikke tror det vil være bred nok appell globalt.
BMW vil ikke lage stasjonsvogner av M3-, M4- eller M5. Årsaken har ganske enkelt at BMW ikke tror det vil være bred nok appell globalt.

Derfor kommer ikke BMW-verstingene som stasjonvogn

Sier nei, der Audi og Mercedes sier ja.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle de tre tyske premiumbil-produsentene, BMW, Aud og Mercedes, har laget noen helt spesielle varianter av de vanlige modellene sine. BMW kaller sine M, Audi S eller RS og Mercedes er kjent for sine AMG-modeller.

Utgangspunktet er altså at en helt vanlig bil, får uvanlig mye krefter, blir pyntet med litt ekstra styling og får mer sporty kjøreegenskaper.

BMW har for eksempel M3, M4. M5 og M6 som bygger på henholdsvis 3-serie (sedan) og 4-serie (coupe), 5-serie og 6-serie. Men ingen av disse M-bilene er tilgjengelig som stasjonsvogn. Og det er ingen planer om å endre på det heller.

Les også: Dette har BMW aldri gjort før

Forrige generasjon av M5 kom også som stasjonsvogn.
Forrige generasjon av M5 kom også som stasjonsvogn.

- Må ha global appell

Her i Norge, og dessuten store deler av Europa, er det veldig populært med stasjonsvogn. Derfor skulle en kanskje tro, og håpe, at BMW også ville lansere M-bilene sine i det karosseriet. Det har også gått rykter om at det skulle skje. 

Men nå har utviklingslederen i BMW, Carsten Piers, gått ut og avkreftet det, med følgende begrunnelse:

– Enhver M-modell fra BMW skal ha en global appell, og markedet for en M3 stasjonsvogn vil være alt for smalt til å forsvare kostnadene.

M5 kun om sedan

Piers påpeker at markedet i sentral-Europa er stort nok, men at det ikke vil være interessant nok i for eksempel USA og Asia.

Av samme grunn vil det heller ikke bli noen stasjonvogn, eller Touring som BMW kaller det, av M5. I alle fall ikke denne generasjonen av modellen.

Audi sin versting, RS6, er også tilgjengelig i Avant-utgave (stasjonvogn).
Audi sin versting, RS6, er også tilgjengelig i Avant-utgave (stasjonvogn).

Denne er imidlertid en kontrast til både det Audi og Mercedes tenker. For de har nemlig et riktig utvalg av sine verstingmodeller med fem dører.

Les også: Dette er kanskje BMWs morsomste bil 

Mercedes i særklasse

For å starte med Audi, så er både Audi A4 og A6 tilgjengelig i S og RS-versjon som stasjonsvogn. De råeste er RS-modellene – som har henholdsvis 450 og 560 hk.

Mercedes har også samme strategi med både C-klasse og E-klasse. AMG-versjonene leveres både som sedan og stasjonvogn. 

Akkurat nå er det for øvrig Mercedes som er effekts- og akselerasjonskongen av de tre. 

C 63 AMG S yter nemlig 510 hk, mens E 63 AMG S 4Matic har hele 585 hk. Sistnevnte spurter fra 0-100 km/t på ekstreme 3,6 sekunder!

Les også: Halv pris - etter 41.000 kilometer

Mercedes har AMG-varianter som stasjonvogn av både C- og E-klasse.
Mercedes har AMG-varianter som stasjonvogn av både C- og E-klasse.

Semi-verstinger

BMW har imidlertid ting på gang, for å igjen være øverst på i alle fall effekt-lista. De har akkurat sluppet informasjon om nye M6 – som vil leveres med 600 hk. Så det er mye som tyder på at de har tenkt å være offensive framover.

BMW er for øvrig i gang med å satse ytterligere på M-navnet. De har nå en egen serie på gang, som heter M Performance. Her er det "vanlige" biler som blir tunet og oppgradert, slik at de blir noe råere enn vanlig, men ikke fullt så ekstreme som rene M-modeller. Semi-verstinger, kan en nesten kalle det.

Mercedes har lignende modeller på vei med AMG-navnet.

Les også: BMWs versting blir 260.000 kroner billigere!