Her har billegenden stått siden 1999. Foto: ebay.
Her har billegenden stått siden 1999. Foto: ebay.

Se hvor den eksklusive bilen har stått de siste 16 årene

Billigere Jaguar skal du lete lenge for å finne!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Året er 1999. Da blir en tilårskommen, men både vakker og klassisk Jaguar heist opp på et busstak. Siden har den stått der. Det vil si i hele 16 år!

Den litt snodige parkeringen på toppen av bussen må vel antas å ha sammenheng med at man ønsket å bevare skjønnheten for ettertiden. Men det var neppe meningen at den skulle stå der så lenge ...

Billegenden selges

Uansett intensjon - så har den nå fått alle hjulene solid satt på bakken igjen. Heldigvis. Og den er også til salgs.

Jaguaren det er snakk om er den legendariske MK2. En svært vakker, men også komfortabel, luksuriøs. eksklusiv – og for sin tid – rask bil.

Slikt blir det klassiker-status av. Det er vel strengt tatt bare E-type av Jaguars mange modeller som er mer klassisk og legendarisk enn nettopp MK2? I alle fall av de mer folklige, om man kan bruke et slikt ord.

Nå som hjulene atter er plassert på bakken, er det litt enklere å selge bilen også. Og det er nettopp det som er bilens videre skjebne.

Jaguar E-Type: Slik sto verdens vakreste bil – i 18 år

Det er ikke gjort på et øyeblikk å sette i stand denne igjen. Foto: ebay.
Det er ikke gjort på et øyeblikk å sette i stand denne igjen. Foto: ebay.

Billig og ærlig

Den ligger nemlig til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay nå. Bilen finnes i Maryland, USA, om du kjenner suget...

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Minstebudet er satt til 900 dollar - eller drøye 7.000 kroner. Det sier seg selv at til den prisen, er ikke bilen veldig fin. På den annen side, tror vi du skal slite med å finne billigere Jaguar. 

Som man ser av bildene er det godt med rust. Det er  enten veldig tidkrevende å gjøre noe med. Alternativt fryktelig dyrt, av samme grunn.

Bilen skal etter det vi forstår være original, urørt og slik sett "ærlig" uten mye gammel moro under sparkel-lag og lakk. Dessverre foreligger det ingen interiørbilder, men vi må vel forvente at også det innvendige krever en del jobb. Ikke akkurat gratis det heller. 

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Engelsk herreklubb på hjul

Foruten Sir Sir William Lyons sveipende og litt gammelmodige linjer, er det jo liksom interiøret som "gjør" mye av disse bilene.

Her snakker vi klassisk, engelsk herreklubb på hjul. Rikelig med skinn, edelt treverk og igjen et klassisk men ikke veldig framtidsrettet design.

Mark2 to ble lansert i 1959, så denne 1960-modellen er en av de tidlige bilene. 83.976 eksemplarer ble produsert fra til 1967. Så direkte sjelden er den ikke, men mange har av ulike grunner forsvunnet underveis.

Når man får kjøpt en helt grei bil for 150.000 kroner,  spørs det om det er lønnsomt å sette i stand denne? Foto: ebay.
Når man får kjøpt en helt grei bil for 150.000 kroner,  spørs det om det er lønnsomt å sette i stand denne? Foto: ebay.

I annonsen sies det lite eller ingenting om motoriseringen. Men i god gammel Jaguar-tradisjon er det en rekkesekser ombord, på enten 2,5, 3,4 eller 3,8 liter. Alle i den såkalte XK-familen. Effekten går da fra mellom ca 120 hk og opp til hele 220 hk.

Denne bilen har også skivebremser på alle hjul. Det var slett ikke vanlig den gang. Den kunne også leveres med servostyring. Heller ikke det var direkte vanlig for 55 år siden.

Bilen var også kjent for side gode og sporty kjøreegenskaper og ble friskt brukt i motorsport, av de som hadde penger nok. Den hentet hjem seire i både Australien Touring Car Championship og European Touring Car Challenge i henholdsvis 1962 og 1963. Det trekker heller ikke ned legendestatusen. 

Bilhistorie: Jaguar sine racerbiler

Billigere å kjøpe en "ferdig" bil?

Til tross for at bilene er legendariske i klassiker-sammenheng, er ikke prisene på disse spinnville. Man får faktisk en hel og pen bil for 150.000 kroner her hjemme i Norge – og skikkelig fint oppussede  eksemplarer for 300.000 kroner. Ikke ille det. 

Det spørs derfor om det kanskje er mer lønnsomt å kjøpe en fiks ferdig bil, framfor å gå løs på dette billig-prosjektet. Men det er jo noe med at selvgjort er velgjort . Samt gleden ved å sette den i stand selv også.

Vi håper uansett at skjønnheten etter hvert kommer på veien igjen.

Gammel Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?

Originalt reklamebilde fra den gangen bilen var ny i 1959. Som seg hør og bør – i herskapelige omgivelser.
Originalt reklamebilde fra den gangen bilen var ny i 1959. Som seg hør og bør – i herskapelige omgivelser.