Mange må på verksted med bilen nå, fordi det kommer ubehagelig lukt fra kjøleanlegget.
Mange må på verksted med bilen nå, fordi det kommer ubehagelig lukt fra kjøleanlegget.

Derfor lukter det vondt i mange biler nå

Men det kan heldigvis fikses.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Air condition, eller klimaanlegg, var tidligere forbeholdt de dyreste bilene. I dag er det så godt som umulig å kjøpe en nybil uten dette utstyret på plass. 

Kjølingen er gull verdt på varme dager, men også denne medaljen kan ha sine baksider. 

Nå kommer sommeren og varmen, og vi setter på kjøleanlegget i bilen. Da får mange seg en overraskelse.

Ubehagelig lukt fra kjøleanlegget er nemlig en vanlig grunn til at folk oppsøker et bilverksted om våren.

Dreper bakterier

– Årsaken til lukten er bakterier som dannes på grunn av mye kondens i fordamperen inne i varmeapparathuset. Dermed kommer det en illeluktende eim ut av viftene som sprer seg i kupeen, sier Harald Nordseth, produktsjef for bilservice i dekk- og bilverkstedkjeden Vianor.

En grundig rens må til for å bli kvitt det plagsomme problemet.

– Når vi utfører en air condition-rens (AC-rens), suges klimarensen via luftekanalene inn i AC-anlegget hvor den rengjør og dreper bakterier. Det dannes frisk luft, og den vonde lukten i bilen forsvinner, sier Nordseth, i en pressemelding.

Vet du det? – Hva i all verden er denne knappen til?

Fungerer som et kjøleskap

Han anbefaler å bytte ut kupéfilteret i forbindelse med AC-rensen for å være sikker på at bakterier og skitt er borte.

Et air condition-anlegg fungerer som et kjøleskap. Det produserer ikke kulde, men tar vekk varme fra kupeen.

– Det skjer ved at et flytende kjølemiddel føres inn i et fordampningssystem der det er lavt trykk. Det lave trykket får kjølemiddelet til å fordampe til gass som avkjøler ribbene i klimaanlegget. De har stor overflate og reduserer temperaturen på den luften som blåser inn over dem og videre ut i bilkupeen.

Den er 65 år gammel, men helt ny

Kan bli lekkasje

Et annet problem med klimaanlegg i bil er at det kan oppstå lekkasjer slik at kjølemiddelet forsvinner.

– Mange av klimaanleggets deler er plassert i fronten av bilen og kan lett skades ved steinsprut eller ved en kollisjon. Det kan føre til lekkasjer. En annen grunn til at det kan oppstå en lekkasje er at pakningene i anlegget tørker ut og slår sprekker, sier Petter Nilsen, gruppeleder i Würth, som blant annet leverer klimaanlegg og service på klimaanlegg.

Hvis anlegget går tomt for kjølevæske, vil det enten ikke starte i det hele tatt, eller gradvis slutte å virke.

– Det sier seg selv at det er svært irriterende dersom det skjer når familien er på bilferie og sola steker. Dessuten er en lekkasje av kjølemiddel skadelig for miljøet og bør repareres så fort som mulig, sier Nilsen.

Må brukes

For at pakningene i systemet ikke skal tørke ut, må kjøleanlegget brukes regelmessig, minst én gang i måneden, året rundt.

– I et land som Norge, der det er kaldt store deler av året, brukes ikke air condition jevnlig. For at anlegget skal smøres og holdes ved like, kreves det hyppigere service enn i land hvor air condition er på gjennom hele året, sier Harald Nordseth i Vianor.
Når temperaturen ligger under rundt to til fem grader, starter ikke air condition fordi trykket i systemet blir for lavt. Pakningen tørker ut og kjølemiddel lekker sakte ut, i følge Nordseth.

Når dette svikter – da kan det bli varmt!

Klimaanlegget går på mange måter i
Klimaanlegget går på mange måter i "dvale" på vinteren, det gjør at pakningene i systemet kan tørke ut.

LES OGSÅ: Han skulle bare fylle litt væske på klimaanlegget ...