Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

60 er gått siden Citroën DS debuterte – og tok verden med storm. DS kombinerte unikt design med banebrytende teknologi. Citroën tok posisjonen som et de mest innovative bilmerkene og DS ble også en stor salgssuksess.

Nå er bilen for lengst en klassiker, elsket av eierne sine. Også i Norge står DS sterkt. Det fikk vi se med all tydelighet da flere Citroën-klubber forleden gikk sammen om et arrangement på Youngstorget i Oslo.

Ekte entusiaster

Rundt 50 biler var på plass, flesteparten av dem DS. I tillegg var det en del CX, SM, XM og noen eldre modeller.
Arrangør var var de fire entusiastklubbene for Citroën DS/ID, Citroën SM, Citroën CX og Citroën XM.

- Vi er stolte av røttene våre og synes det er veldig hyggelig å ha så mange ekte entusiaster av merket vårt. Det handler om stolte tradisjoner, som vi nå bygger videre på med nye DS, sier Rannveig Sønju som er informasjonssjef for Citroën i Norge.

DS ble også produsert i en cabriolet-utgave. Dette eksemplaret er virkelig pent holdt. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
DS ble også produsert i en cabriolet-utgave. Dette eksemplaret er virkelig pent holdt. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Dette er rett og slett en liten perle

Eget merke

DS gjenoppsto for noen år siden som et undermerke av Citroën . I forbindelse med 60-års-jubileet, har DS nå blitt skilt ut som et eget merke. Målsetningen er å bygge opp DS til å bli premiumalternativet innen Peugeot/Ctroën-konsernet.

Så langt har det handlet om biler basert på eksisterende Citroën-modeller, og modeller som har fint lite med ”opphavet” å gjøre. Men det er slett ikke usannsynlig at DS etter hvert kommer med en bil som blir en reell oppfølger til den ikoniske DS.

En ekte klassiker er klar for nye eventyr

Se mer fra treffet i bildeserien under:

^