Lettkledd dame foran lynrask racerbil (her en Indycar). Gammeldags og sexistisk, eller sexy og glamorøst?
Lettkledd dame foran lynrask racerbil (her en Indycar). Gammeldags og sexistisk, eller sexy og glamorøst?

Snart kan disse damene være historie

Motorsport har en lang tradisjon med lettkledde damer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På engelsk heter det Grid Girls. Altså damene som går rundt på motorsportstevner, og som holder et skilt med førerens navn på, like før start.

De er alltid attraktive og med minimal bekledning. Grid Girls har vært en del av motorsporten, så lenge man kan huske, men nå kan det være over og ut for dem.

Full krangel om Norges mest berømte bil

Det begynte egentlig med bilutstillingen i Shanghai tidlig i 2015, som forbød panserpiker. Så kom beskjeden fra FIA, om at lettkledde Grid Girls ville forbys i sportsvognmesterskapet, inkludert verdens mest berømte billøp: 24-timers løpet på Le Mans.

Minimalt er stikkordet for damenes bekledning i motorsport.
Minimalt er stikkordet for damenes bekledning i motorsport.


Menn i Monaco

Sjokket ble enda større for noen, da Monaco Grand Prix i Formel 1 gikk forrige helg. I verdens mest glitzy og glamorøse by, var jentene byttet ut med mannlige modeller.
Noe som fikk Sebastian Vettel (fire ganger verdensmester i Formel 1, 2010-2013) til å reagere:

«Why didn’t we have any grid girls today», sa han under et intervju. «What was that? You get there and park behind George or Dave. What’s the point?»

Racerbil for gatebruk

Gammeldags kvinnesyn

Andre derimot, mener motorsport lever i middelalderen med sitt kvinnesyn, og at miljøet er gjennomsyret av sexisme. Beverley Turner jobbet tett på Formel 1 på 90-tallet, og hun ble sjokkert over hva hun så og opplevde.

Ikke noe for norske vinterforhold, men et vanlig syn på Monza- banen.
Ikke noe for norske vinterforhold, men et vanlig syn på Monza- banen.

Hun så mannlige gjester i hospitality-områdene som prøvde å gripe tak i kvinnenes bakpartier, og som stadig vekk prøvde å beføle dem både her og der når sjansen bød seg.

Eddie Irvines syn

Under en prat med Eddie Irvine (som da kjørte F 1), kom de inn på en tysk TV-dame som da hadde skiftet jobb.

– Det var synd. Jeg likte å se rumpa hennes gå nedover startgriden, sa Irvine.
Turner antok han var sarkastisk, og sa hun også kom til å savne å konversere med henne.

– Nei, jeg kommer ikke til å savne å prate med henne. Hun så bra ut, det var det hele. Hun var bare her for å bli sett på. Det er derfor alle dere kvinner er her, kun for å bli sett på, fortsatte Irvine.
I mellomtiden satt åtte andre kjente F 1-personligheter rundt bordet uten å si noe. Til slutt kikket Niki Lauda på henne, og sa: «It’s a man’s world», mens han trakk på skuldrene.

Beverley Turners poeng var at kvinner i motorsport, kun blir bedømt etter utseendet og ingenting annet. Et kvinnesyn man mer forbinder med regimer helt andre steder i verden, og ikke representativ for den vestlige, frie verden.

Så får tiden vise om lettkledde kvinner fortsatt vil prege motorsport, eller om tiden nå er kommet for å avskaffe tradisjonen?

10 råd som kan spare deg for penger