De skal følge opp en av verdens snåleste biler
Husker du denne?
SsangYong er en av verdens minste volumprodusenter av biler. De har røtter tilbake til 1954, og historien har vært preget av mange opp- og nedturer.
De senere årene har det handlet mye om streiker, konflikter og kamp for å unngå konkurs. Men etter at indiske Mahindra kom inn på eiersiden og har sprøytet inn nødvendig kapital, har det begynt å peke oppover igjen for SsangYong.
Snu minus til pluss
Nå er de i gang med å introdusere en helt ny bilmodell som både skal sette fart på salget og forhåpentligvis også snu minustall til pluss i regnskapene.
Tivoli heter den kompakte crossoveren som går inn i bilklassen som vokser mest i verden akkurat nå. Til neste år får den følge av en forlenget versjon, sannsynligvis med sju seter.
Men SsangYong tenker ikke å gå gi seg med det, de har også flere andre nyheter på gang.
LES OGSÅ: Nå gjør de comeback i Norge
Spesielt design
En av dem er en bil som først og fremst skal være en imagebygger og som i tillegg skal trekke røttene tilbake til bilen som for alvor satte SsangYong på kartet internasjonalt.
Vi snakker om den kompakte jeepen Korando fra 1990-tallet. Denne bilen skilte seg ut med et mildt sagt spesielt design. Her var det ikke lett å være likegyldig. Enten elsket du den – eller så hatet du den.
For et relativt ukjent merke som SsangYong var det gull verdt. De fikk oppmerksomhet og PR, og bilen solgte også bra i flere markeder.
Se når politiet stormer bilfabrikken
Imagebygger
I april viste SsangYong konseptbilen XAV på bilutstillingen i Seoul. Det er ventet at den skal danne utgangspunkt for "nye" Korando.
Det vil i praksis si kompakte mål og et design som igjen skal vekke oppsikt. Hos SsangYong ser man på ikoniske Jeep Wrangler som et forbilde. Det handler om enkel, solid og robust bil, med tidløse kvaliteter.
For SsangYong kan den bli en ny imagebygger, samtidig som den kan appellere til kunder som er ute etter en bil som virkelig skiller seg ut i trafikken.
Den nye modellen skal bygges på samme plattform som Tivoli, dermed sparer man også på utviklingskostnadene.
Denne bilen heter faktisk Tivoli
LES OGSÅ: Husker du denne raringen?