Se der, ja. Etter en vellykket ansiktsløftning er 1-serien blitt en riktig så lekker liten bil. Det hjelper naturligvis med M-pakke og Estoril Blå-lakk også ...
Se der, ja. Etter en vellykket ansiktsløftning er 1-serien blitt en riktig så lekker liten bil. Det hjelper naturligvis med M-pakke og Estoril Blå-lakk også ...

Så billig får du BMW med 4x4

Her får du premiumbil til gunstig pris. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

BMW tok skikkelig grep da de skulle gi andre generasjon av volummodellen 1-serie en facelift. I dette tilfellet snakker vi også om en facelift i ordets rette forstand, altså en ansiktsløftning. Og det trengte den. Den så rett og slett ikke bra nok ut, før den fikk en runde under "kniven".

BMW hevder at de tok såpass i, at dette er den dyreste faceliften de har gjennomført noen gang. Og de gjorde det også rekordtidlig. Modellen hadde ikke vært på markedet i to år en gang, før den fikk et løft.

Det er imidlertid ofte slik at utseendet har mer å si enn vi liker å innrømme. Og derfor kan investeringen fort vise seg å være smart. Den nye modellen ser nemlig langt bedre ut enn forgjengeren. Men hvor bra er den egentlig å kjøre? Vi har fått teste innstegsmodellen med firehjulsdrift.

Særlig fronten har fått en mye etterlengtet ansiktsløftning. Her med M-pakke som gjør det hele litt ekstra sportslig.
Særlig fronten har fått en mye etterlengtet ansiktsløftning. Her med M-pakke som gjør det hele litt ekstra sportslig.

Les også: BMWs minstemann blir ny – rekordtidlig

Hvordan er den å kjøre? 

Om vi var kritiske til det ikke spesielt vellykkede designet på andre generasjon 1-serie, var vi særdeles fornøyd med kjøregenskapene. Og det har naturligvis ikke blitt noe verre i den nye utgaven. Den er fortsatt svært god å kjøre, takket være både presis styring, et godt understell og god vektfordeling. Slik BMW er kjent for.

Med xDrive blir den enda tryggere og mer stødig å kjøre. Kanskje litt lite leken, men da begynner vi å bli veldig pirkete.

Førerposisjonen er god, og du sitter godt i sportssetene i skinn. Bare husk at det koster ekstra.

Men kanskje viktigst av alt - 1-serie bringer en følelse av premium.

Interiøret var det aldri noe å si på i andre generasjon av BMW 1-serie. Noen små utbedringer er det likevel blitt. Litt ekstra pynt, i tillegg til at du nå kan
Interiøret var det aldri noe å si på i andre generasjon av BMW 1-serie. Noen små utbedringer er det likevel blitt. Litt ekstra pynt, i tillegg til at du nå kan "skrive" med fingeren på menyhjulet.

Les også: Denne BMWen skal bli en norsk storselger

Finest utenpå eller inni?

Testbilen er utstyr med M-pakke og er lakkert i en av BMWs aller flotteste farger – nemlig den klassiske Estoril Blå. Kombinert med et nytt ansikt, gjør det at vi synes bilen slik den er spekket her, er noe av det lekreste du får i denne klassen. Den stygge andungen har endelig vokst seg vakker. 

Lyktene er blitt smalere og mer sportslige, grillen passer bedre med resten av fronten, og det er flere profiler i frontfangeren. 

Hekken er også kraftig justert. Ikke minst gjeldet det baklysene, som nå har fått de typiske LED-signaturlysene til BMW. Tidligere var disse små og litt klumpete. Nå strekker deg seg inn i selve bakluka, og det hele ser vesentlig bedre ut.

Innvendig var det ikke behov for å gjøre noen betydelig grep. Her satt design og funksjonalitet som det skulle fra før. 

Det gleder oss å si at vi nå, endelig, liker eksteriøret best på denne bilen!

Dette bagasjerommet er faktisk på 360 liter – og blant de mer romslige i klassen.
Dette bagasjerommet er faktisk på 360 liter – og blant de mer romslige i klassen.

Les også: Dette har ikke BMW gjort før

Hvordan er plassen?

Baksetet innbyr ikke til langturer for voksne, da det blir for trangt til bena og du sitter ganske lavt. Men takhøyden er bra, og foran er det mer enn nok boltringsplass.

I baksetet blir det fort trangt for bena for de voksne.
I baksetet blir det fort trangt for bena for de voksne.

Dessuten er bagasjerommet rommelig. Det svelger 360 liter, noe som er mer enn hovedkonkurrentene Mercedes A-klasse, VW Golf og Audi A3.

Bakseteryggene kan legges ned og det er skiluke for de som trenger det.

Foran er det greit med oppbevaringsplasser til både lommebøker, kopper og mobil. Men koppholderne er litt prisgitt hvordan du justerer midtarmlenet.

Les også: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Går den bra?

118d er innstegsmodellen for deg som vil ha 1-serie med 4x4, og den har fått en helt ny motor. Den er faktisk på 2 liter, større volum enn navnet tilsier med andre ord, og byr på 150 hk. Det er nok til å gjøre den rimelig kvikk. 

0-100 km/t bruker den 8,4 sekunder på. Den kjennes sprek også til vanlig kjøring, og kombinert med manuell girkasse er dette en helt ypperlig motor.

Nye LED-lys også bak.
Nye LED-lys også bak.

Forbruket er nede i bare 0,43 l/mil, noe som må betegnes som imponerende. Når det kommer til forbruk, har BMW virkelig tatt store steg de siste årene.

Les også: Er dette en god ungdomsbil?

Hva er konklusjonen?

Andre generasjon av BMW 1-serie er endelig blitt det den var ment å være, nemlig velkjørende OG flott å se på.

Testbilen koster litt mer enn rimeligste VW Golf med 4x4 – men det er også forskjell i ytelser. Golfen stater på rundt 330.000 kroner med 110 hk diesel. BMW tilbyr 118d med xDrive fra 346.000 kroner. Da med 150 hk og vesentlig mer fraspark.

Husk imidlertid at ekstrautstyr koster mye hos BMW. Og du bør dra på litt, om du skal få igjen en god pris for den, den dagen den skal selges.

Men det er også en Audi A3 i bildet, som nok er enda mer sammenlignbar. Både på pris og ytelser. Den har også 150 hk, er omtrent akkurat like rask til 100 km/t – og bruker bare såvidt mer drivstoff. 

Problemet til alle disse bilene, er at vi snakker om dieselmotorer. Og på kompaktbiler er det større og større etterspørsel etter bensin. Skal du ha det i kombinasjon med 4x4 blir det dyrere – uansett merke...

NB: Vi har ikke glemt Mercedes A-klase 4Matic - men den billigste modellen deres med 4x4 starter på knappe 400.000 kroner. Da med 184 hk.

Les også: Hva skal man med diesel?

Pluss: Premium til lavpris - og nå får du også et tøft design

Minus: Ekstrautstyr du gjerne vil ha, gjør at prisen for baller på seg

De nye baklyktene gir større tilhørighet til resten av BMW-familien.
De nye baklyktene gir større tilhørighet til resten av BMW-familien.

Les også: Heftig familiebil på billigsalg