Mobilen din kan overvåkes når du går inn på et kjøpesenter 

Butikkene vil vite stadig mer om deg som forbruker, slik at reklamen kan styres mot akkurat deg. Men datatilsynet frykter at forbrukerne nå gir fra seg store mengder personlig informasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se for deg at du har en skobutikk-applikasjon der du finner noen nye sommersko du liker. Du drar til kjøpesenteret for å se nærmere på skoene. Men før du kommer inn i butikken dukker det plutselig opp en reklameplakat av de samme skoene. I tillegg får du en melding med en rabattkupong på 20 prosent på akkurat disse skoene.

– Det er en liten batteridrevet radiosender, kalt Beacon, som sender et signal til din mobil. Det er rundt 100 til 150 slike Beacons i et kjøpesenter. Dermed vet vi hvor forbrukeren er til enhver tid, for vi kan måle avstanden fra mobiltelefonen til en Beacon, forteller administrerende direktør i Fluxloop, Ulrik Prøitz, som har utviklet teknologien.

Han legger til:

– Når en forbruker passerer en digital reklameplakat, kan vi tilpasse innholdet i reklamen til det forbrukeren er interessert i. Hvis han da har tittet på nye sko på sin applikasjon på mobilen, kan vi vise en skoreklame og sende en melding med rabattkupong på de samme skoene i tillegg.

– Gunstig for forbrukerne

Du får mer tilpasset reklame, men i tillegg vet butikkene mer om deg som forbruker og hvor du oppholder deg.

– Det er viktig å understreke at du må laste ned butikkjeden sin applikasjon for at de skal vite hvor du er. I tillegg må du også ha godtatt vilkårene i applikasjonen og du kan når som helst avinstallere appen, sier Prøitz.

I sommer skal Clear Channel, som er store på digitale reklameskjermer, plassere ut Beacons med Bluetooth-sender på alle Thon-kjøpesenter i Norge.

– For annonsørene betyr det at de kan tilpasse reklamen bedre til hver enkelt forbruker. I tillegg får forbrukeren et mer tilpasset innhold i reklamen. En vinn-vinn situasjon, sier administrerende direktør i Clear Channel Norge, Mats Lundquist.

Datatilsynet skeptiske

Men Datatilsynet er skeptiske til at forbrukerne skal gi fra seg store mengder personopplysninger til kommersielle aktører.

– Problemet er at butikker og bedrifter nå får tilgang til hvor vi er til enhver tid i et kjøpesenter, og hva vi ser etter på nettbutikker. Det er sjeldent en forbruker leser alt med liten skrift før de godtar vilkårene i en applikasjon. Derfor tror jeg mange forbrukere ikke er klar over at de vil bli overvåket, sier Atle Årnes, fagdirektør i Datatilsynet.

– Jeg frykter også at all informasjonen som samler inn om hver enkelt forbruker kommer på avveie, sier Årnes.

Men de som har laget teknologien mener forbrukerne ikke har noe å frykte.

– Datainnsamlingen og lagringen av dette er trygt. Vi følger norsk lov, og forbrukerne kan når som helst slette applikasjonen om de ikke ønsker å motta mer reklame, sier Ulrik Prøitz i Fluxloop.