Dette er verdens mest verdifulle bilmerke

Nei, det er langt fra det mest snobbete.

Toyota selger flest biler i verden, og de blir også vurdert som det mest verdifulle av alle bilmerker. Her er sportsbilen og imagebyggeren GT86.
Toyota selger flest biler i verden, og de blir også vurdert som det mest verdifulle av alle bilmerker. Her er sportsbilen og imagebyggeren GT86.

De er verdens største bilmerke målt i salg. Og japanske Toyota kan også glede seg over å bli rangert som den aller mest verdifulle merkevaren innen bilverdenen i 2015.

Det viser en undersøkelse som akkurat har blitt lagt fram. I Brandz Top 100 Most Valuable Global Brands, blir de største internasjonale merkevarene veid og vurdert, og Toyota kommer altså ut helt på topp i bilbransjen.

Selskapet blir anslått å være verdt 221,3 milliarder kroner. Det er en nedgang på to prosent fra i fjor, men likevel nok til å gi Toyota førsteplassen.

Spennende produkter

En ting er at de produserer flest biler av alle. Toyota-verdien blir også trukket opp av at de har svært høy standing på kundetilfredshet og byggkvalitet på bilene. .

På andreplass finner vi et merke som produserer færre biler enn Toyota, men som har en av de aller sterkeste merkevarene innen bilindustrien. Vi snakker om BMW som øker sin verdi med to prosent fra i fjor. Nå blir selskapet verdsatt til 202,2 milliarder kroner.

Salget er godt på det aller fleste markeder, i tillegg har BMW posisjonert seg teknologisk med sin nye i-serie. Så langt har vi fått i8 og elbilen i3 her, mer er på vei.

Fred ( 42) er først med den banebrytende sportsbilen

Ford på vei opp

Nummer tre er et selskap som konkurrerer tett mot BMW over hele verden. Også Mercedes øker verdien litt, opp én prosent.

Totalt sett er verdien på konsernet nå på 166,9 milliarder kroner. 

Deretter er det en solid luke ned til merket på fjerdeplass. Der finner vi Honda, som blant annet på grunn av airbag-problemer, blir vurdert ned fem prosent i forhold til 2014-tallene. Nå blir Honda verdsatt til 101,8 milliarder kroner.

Vi tar også med merket på femteplass. Der ligger Ford som nå for alvor er på vei opp etter mange tunge år rundt finanskrisen. Ford-verdien har økt med hele 11 prosent sammenlignet med fjoråret, og ligger nå på 100,3 milliarder kroner. 

Verdt innsatsen: Sjefen tjente 175 millioner på et halvt år

Ble verdens største bilmerke, men bare såvidt!