Bilen som nekter å dø – blir ny

Skal føre legenden videre.

Dette er det nye ansiktet til en av verdens mest udødelige biler – Toyota Hilux.
Dette er det nye ansiktet til en av verdens mest udødelige biler – Toyota Hilux.

Toyota Hilux er kanskje den bilen i verden som har fått gjennomgå mest. Ikke bare er dette en arbeidsbil, som er bygget for å være ute i hardt vær og ulendt terreng hele tiden.

Den har også blitt satt på prøver som ingen bil skulle måtte gjennomgå, takket være redaksjonen i Top Gear. Der ble både dynamitt, havvann og generell mishandling tildelt den tilårskomne Hiluxen. Men i kjent Toyota-stil, nektet den å bukke under. 

Over 15 millioner solgt

Men allerede lenge før Clarkson og co fikk mishandle den, var denne pickup-en kjent som noe av det mest solide og slitesterke du kunne kjøre.

Det gode ryktet har også ført til et enormt salg. Over 15 millioner biler (!) er solgt siden den første Hiluxen så dagens lys i 1968.

Nå, 47 år senere, er det klart for den åttende generasjonen. Og den skal, naturlig nok, være enda råere enn før.

Les også: Så stor kan en Hilux bli med de riktige hjulene ...

Sport 

Det er ikke vanskelig å se at bilen har blitt helt ny. Det er kanskje ingen revolusjon, men et betydelig steg videre i mer moderne retning.

Fronten er rett og slett blitt sporty, takket være lavere og bredere lykter, en mer framtredende grill og ikke minst en frontfanger med stort luftinntak. Hovedlysene har LED-teknologi, slik det må være i 2015.

For øvrig er det brede skjermer både foran og bak, som bidrar til et macho utseende.

Les også: Denne pick up-en har vært på sydpolen

Ryggekamera 

Bakenden er også helt ny – og har integrert ryggekamera. Litt overraskende er det at ikke Toyota har laget et system som gjør at kameraet i utgangspunktet er skjult. For er det EN bil som i løpet av få minutters bruk vil være så skitten at den linsa på bakluka er tildekket, så er det nettopp Hilux!

Interiøret har også fått en betydelig oppgradering. Her er det langt mer luksus og personbil-følelse enn før. Midtkonsollen er høyere, slik at girspaken kommer nærmere rattet, det er et nytt infotainmentsystem med en stor skjerm og nye instrumenter.

Det er ikke mye her som minner om den enkle modellen som startet hele eventyret ...

Bruktbilguide Hilux: Traktorfølelsen er på plass ...

Sier ikke noe 

På motorsiden er det trolig diesel som gjelder for det norske markedet – enten 2,4-liter på 160 hk eller 2,8-liter på 177 hk.

Og det ryktes at den skal klare å trekke hengere på opptil 3,5 tonn. Det er i tilfelle viktige nyheter for de som skal bruke disse arbeidsbilene, og mer enn de fleste av konkurrentene klarer.

Den norske importøren vil foreløpig ikke si noe om nye Hilux. Men norske priser og offisielle informasjon kommer naturligvis snart, og da skal vi dele med dere.

Les også: Denne skal være helt uovervinnelig ...