Statens vegvesens kontroll av vogntoget avslørte juksering som medførte hjullås på stedet. Foto: Statens vegvesen
Statens vegvesens kontroll av vogntoget avslørte juksering som medførte hjullås på stedet. Foto: Statens vegvesen

Denne bryteren gjorde at vogntoget ble påsatt hjullås

Viste snittfart på 170 km/t.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da det polskregistrerte vogntoget ble sjekket på grensestajonen fikk kontrolløren hakeslepp. Ferdskriveren viste at han hadde holdt en snittfart på 170 kmt på ferden fra Østlandet til Øst-Finnmark.

Forklaringen var imidlertid en helt annen: I et hemmelig rom i dashbordet hadde den polske sjåføren en bryter som kunne skru av og på registreringen til ferdsskriveren, skriver Nordlys.

På deler av turen hadde registreringen vært avslått for skjule brudd på kjøre og hviletidsbestemmelsene. Etter en grundig sjekk kom kontrollørene til at han hadde brukt 19 timer på den 1862 kilometer kange kjøreturen fra Ørje i Østfold.

Til sammen hadde han kjørt 27 timer før han tok 7 timer hvile, konstaterer kontrollseksjonen på Twitter sent torsdag kveld.

Sammen med inngrep i resulterte det i en bot på kr. 15 000,-

I et hemmelig rom i dashbordet hadde den polske sjåføren en bryter som kunne skru av og på registreringen til ferdsskriveren. Foto: Statens vegvesen
I et hemmelig rom i dashbordet hadde den polske sjåføren en bryter som kunne skru av og på registreringen til ferdsskriveren. Foto: Statens vegvesen

Full av Biltema-varer

Det var tirsdag formiddag at vogntoget ble stoppet på grenseovergangen ved Neiden. Der står det fortsatt – fullastet med varer som allerede skulle vært pakket ut i den nyåpnede Biltemabutikken i Kirkenes. I beste fall kommer sjåfør og last frem til bestemmelsesstedet i løpet av fredag.

– Vi nedla ferdselsforbud, og satte på hjullås for å være sikker, sier John Egil Varsi som er inspektør i Statens Vegvesen. Det polske vogntoget er trolig det første i Nord-Norge som får klave på hjulene etter at regelverket åpnet for hjullås for 3 uker siden.

Sliten

Varsi sier til Nordlys at sjåføren virket sliten etter den lange kjøreturen med minimal hvile.

For å være sikker på at sjåføren forholdt seg til kjøreforbudet, ble det satt hjullås på vogntoget. Foto: Statens vegvesen
For å være sikker på at sjåføren forholdt seg til kjøreforbudet, ble det satt hjullås på vogntoget. Foto: Statens vegvesen

- Etter en liten runde vedgikk han at ferdskriveren var manipulert, og viste oss bryteren ved dashbordet. Saken ble anmeldt til politiet. Fredag vil de eskortere han til et verksted og påse at jukseopplegget blir fjernet, og ferdsskriveren kalibrert, sier Varsi. Han kan ikke si noe om størrelsen på bota den polske sjåføren vil få.

- Det er sjelden vi avslører denne typen juks, men vi har grun til å tro at det er en del som prøver seg på dette, sier Varsi.

Denne uka har han og kollegene kjørt kontroller på Storskog og i Neiden. En fører er anmeldt, og fire har fått advarsler for brudd på ulike bestemmelser.

Les flere bilsaker i Nordlys motormagasin her

Les også: Dette kostet vogntog-sjåføren lappen