Flystreiken i Sverige avverget
Seks norske piloter tatt ut i streik, men foreløpig ikke ventet at passasjerer vil rammes av streiken.
SISTE: Ingen streik blant svenske piloter, ifølge Svenska Dagbladet.
Norske flygere i SAS har torsdag morgen brutt meklingen om ny tariffavtale, det opplyser Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til TV 2.
– Forhandlingene ble brutt i morges. Heldigvis blir det i liten grad konsekvenser for norske passasjerer, sier han.
– Dette vil foreløpig ikke påføre noen uregelmessigheter for norske passasjer, sier Johansen.
Det er tidligere meldt at en eventuell streik vil føre til at seks norske flygere tas ut i streik i første omgang. En eventuell opptrapping vil ikke skje før over helgen.
Ingen streik i Sverige
Det er flygere i Norge som har brutt forhandlinger med flyselskapet.
I Sverige gikk forhandlingene på over en time overtid torsdag.
Rundt 09.15-tiden torsdag ble det klart at streiken, som potensielt kunne lamme store deler av svensk flytrafikk, er avblåst. Det var Svenska Dagbladet som først meldte nyheten.
– Vi er spent på situasjonen i Sverige. Det er den som kommer til å ramme passasjerene mest, sa Johansen i for norske SAS før partene var kommet til enighet.
Over 300 svenske flygere kunne tas ut i streik dersom partene ikke ble enige.
Uenige om flytid og hvile
Det er to norske pilotforeninger i SAS, SAS Norge Pilotforening (SNF) og Norske SAS-flygeres Forening (NSF).
Det er sistnevnte forening som ikke kommer til enighet med flyselskapet. Partene er uenige om fly- og hviletid.
– Vi ser ulikt på kravet om hvor lenge to piloter kan fly sammenhengende. Vi forholder oss til amerikanske standarder basert på forskning, som sier at ni timer er tilstrekkelig, sier leder i Norsk Cockpitforbund, Rune Sundland, som representerer NSF.
Sundland trekker også frem elementet om hviletid, som de norske pilotene mener er for knapp i forslaget.
– Noen må sette ned foten
Både de andre norske SAS-pilotene, samt svenske og danske piloter har blitt enige med SAS om ny tariffavtale.
Kun pilotene i NSF har mislyktes i å komme til en løsning med arbeidsgiveren.
– Vi vurderer aspektet forskjellig, forklarer Sundland.
Han sier at det ikke er snakk om motvilje blant flygerne i foreningen til å strekke seg langt.
– Det er snakk om hva vi vil strekke oss på. Vi kan fortsette å fly lengre og lengre med færre pauser, men til slutt må noen si stopp og sette ned foten, mener han.
Saken oppdateres.