TRUES AV STREIK: SAS-piloter som er organisert i Norsk cockpitforbund har frist til midnatt med å komme til enighet med ledelsen om en ny tariffavtale. Foto: SAS
TRUES AV STREIK: SAS-piloter som er organisert i Norsk cockpitforbund har frist til midnatt med å komme til enighet med ledelsen om en ny tariffavtale. Foto: SAS

SAS konsellerer 110 flyvninger

309 norske og rundt 300 svenske flygere i SAS står klare til å legge ned arbeidet hvis selskapet ikke gir dem en tariffavtale de er fornøyd med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fristen for den pågående meklingen går ut ved midnatt natt til torsdag. De første pilotene tas ut fra morgenen av hvis det ikke er oppnådd enighet. Rundt tolv timer før fristens utløp var det fortsatt betydelig avstand mellom partene i forhandlingene om å få på plass en helt ny tariffavtale for flygerne som er organisert i Norske SAS-flygeres forening (NSF).

– Forhandlingene er kompliserte, og det er mange uløste spørsmål, sa fungerende leder Rune Sundland i Norske SAS-flygeres forening da forbundet brøt forhandlingene med NHO og SAS for to uker siden.

Onsdag kveld melder SAS at de allerede har kansellert 110 flyvninger fra onsdag kveld og torsdag morgen.

Etter det NTB erfarer dreier det seg om spesielt kompliserte forhandlinger fordi det skal snekres en helt ny tariffavtale fra bunnen av etter at selskapet ved nyttår sa opp de eksisterende tariffavtalene med flygerne.

Idet meklingen gikk inn i sine mest intense faser, var også SAS-toppsjefen selv, Rickard Gustafson, koblet inn i forsøkene på å få til en enighet, etter det NTB erfarer. Det er svært uvanlig at konsernets øverste leder kobles direkte inn i tarifforhandlinger.

Da den delen av flygerne som er medlemmer i Parat-tilsluttede SAS Norge Pilotforening, som springer ut av gamle Braathens, godtok avtalen de fikk forhandlet fram, konkluderte Gustafson med at arbeidsplassene er tryggere.

Om det blir streik, vil seks norske flygere legge ned arbeidet fra torsdag morgen. Ifølge SAS vil dette ha lite å si for innenrikstrafikken i Norge.

(©NTB/TV 2)