Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bentley og Lincoln er to merker som alltid har satset på luksus. Nå er riktignok Bentley et lite hakk over på rangstigen, slik at de to langt ifra er direkte konkurrenter.

Men det forhindret ikke ordkrigen fra å starte, da Lincoln viste sitt nye Continental-konsept i New York for noen uker siden.

Luc Donckerwolke er mest kjent for å ha designet Lamborghini Murcielago og Gallardo, men fra 2012 har han innehatt stillingen som sjefsdesigner for Bentley. Der har han blant annet vært ansvarlig for Flying Spur, som ble premierevist i Geneve i 2013.

Bentley Flying Spur. Tok Lincoln bare og kopierte hele designet?
Bentley Flying Spur. Tok Lincoln bare og kopierte hele designet?

Dette blir verdens mest eksklusive SUV

Sarkastisk designsjef

Da Donckerwolke fikk se bildene av det nye Lincoln Continental-konseptet som skulle debutere på New York-utstillingen, reagerte han mildt sagt kraftig på sin Facebookprofil:
«Jeg ville ha kalt den Flying Spur Concept, og beholdt de fire runde frontlyktene», skrev han sarkastisk.

Så skrev han likegodt på veggen til Lincolns designsjef, David Woodhouse sin facebookside:

«Do you want us to send the product tooling»? Kommentaren ble raskt slettet, men nå hadde media fått nyss i det hele, og Donckerwolke fortsatte sin tirade:
«Dette er ikke respektabelt. En slik kopi gir hele bildesign-bransjen et dårlig rykte.»

Derettet åpnet utstillingen, og Donckerwolke fikk forklare seg mer:

«Jeg respekterer Lincoln svært høyt. Jeg elsker det merket, det er utrolig. Men hvordan kan du lage noe nytt ved å ta trekk fra et annet merke. Da jeg så den nye Continental gjenkjente jeg så mange ting fra Flying Spur. Jeg trodde først det var en 1. april spøk.»

Lincoln var først ute med navnet Continental, her fra 1940-brosjyren.
Lincoln var først ute med navnet Continental, her fra 1940-brosjyren.

Men å saksøke er ikke noe Donckerwolke ønsker:

«Nei, jeg ønsker ikke å saksøke, jeg bryr meg ikke om det. Det det handler om for meg er å ha respekt for bildesign-prosessen. Hvis vi begynner å kopiere hverandre, så vil det bli negativt for designkulturen.

Bentley R-Type Continental var et råskinn i sin tid.
Bentley R-Type Continental var et råskinn i sin tid.
Continental Mk II fra 1956-57
Continental Mk II fra 1956-57

Bentley med rekordoverskudd

Over 60 år gammel krangel

Ford-eide Lincoln på sin side, holdt seg merkelig stille (føler de seg mer enn truffet?), men bråket mellom Lincoln og Bentley er langt ifra ferskt. Faktisk startet krangelen på tidlig 50-tall.

Da hadde Lincoln brukt modellnavnet Continental helt siden 1939, men fra 1952 begynte også Bentley å bruke navnet, først på 27 eksemplarer av en toppmodell av Mark IV fra juni 1952 til april 1953, deretter på den fantastiske R-type Continental fra 1952 til 1955 (verdens raskeste fireseters bil på den tiden, med en toppfart på 190 km/t.

Dette likte Lincoln dårlig, og i et brev datert 24.august 1953 får Bentley beskjed om følgende:

«Gentlemen: Our attention has been directed to the brochure distributed by you, describing the automobile which you market under the name Continental. Apparently you adopted this name without realising that we have used it since 1939 to identify the premier model of our Lincoln line. It seems to us that confusion will be unavoidable if vehicles of your manufacture, bearing the name Continental are imported into this country or other countries where our Continental has been sold. The purpose of this letter is to suggest that steps be taken now to avoid such confusion.
Very truly yours.
Ford Motor Company.»

Lincoln hadde gode grunner for å sende brevet, for i august 1953 forberedte de sin überluksus-bil: Continental Mark II (som dukket opp som 1956 og 1957-modell). Den skulle være så eksklusiv at den kun het Continental, og bilen dukket opp uten Lincoln-merker, og med en astronomisk prislapp som satte den i Bentley-territorium.

Bentley S1 Continental
Bentley S1 Continental

På samme tid som brevet ble sendt i 1953 forberedte også Bentley sin S1 Continental, en bil som dukket opp i 1955.

Hva som skjedde med navnekrangelen er uklart. Lincoln fortsatte å bruke Continental, og fra 1958 som en Lincoln, og ikke lenger en egen modellserie. Bentley har imidlertid også brukt navnet mye, og har hatt stor suksess den Continental som dukket opp i 2003.

Så tydeligvis ga Bentley blaffen i Ford Motor Company sitt brev, mens Ford valgte å ikke gå videre med saken. Så får man se om Ford gir blaffen i Bentleys påstander om designkopiering...

Bransjen tror ikke på elbiler