Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de mest ambisiøse prosjektene i bilbransjen akkurat nå, står franske PSA/Peugeot-Citroën for. Etter flere år med blodrøde regnskapstall, er de nå i gang med en skikkelig snuoperasjon.

Her handler det om å tjene penger på både Peugeot og Citroën igjen. Og dessuten har de startet på den krevende jobben å bygge opp DS som et frittstående merke, der ambisjonen er å ta opp kampen mot de tyske premiummerkene.

Bare én salgssuksess

DS3 er så langt den eneste DS-modellen som virkelig har slått an.
DS3 er så langt den eneste DS-modellen som virkelig har slått an.

DS ble lansert som en undermerke av Citroën, for fem år siden. Navnet kommer fra Citroëns legendariske DS-modell. Her var ambisjonen at navnet i seg seg skulle sørge for å gi nysatsingen en flying start. 

Slik gikk det vel strengt tatt ikke, selv om Citroën rullet ut tre forskjellige utgaver – alle med utgangspunkt i eksisterende Citroën-modeller. DS3 (basert på Citroën C3) var første ute, og det er også den eneste modellen som kan sies å ha blitt en salgsuksess.

Klassisk DS er klar for nye eventyr

Investering for framtiden

I fjor falt DS-salget med 3,4 prosent, og endte på 118.000 biler. PSAs relativt ferske toppsjef Carlos Tavares (han kom fra Renault) er likevel optimist.

I et intervju med bransje-nettstedet Automotive News, sier Tavares at DS er en investering for framtiden og at konsernet er fast bestemt på at de skal lykkes med dette. 

Han skal være innstilt på å gi DS den tiden som skal til og ikke minst: De betydelige beløpene som kreves for å bygge opp en helt ny merkevare.

DS Divine: Jo, dette er faktisk en bil!

Fransk luksus

– Kvalitet er et must, og for å kunne levere kvalitet, må du la folk gjøre det de trenger å gjøre, og få den nødvendige tiden også, sier Tavares til Automotive News.

Tavares understreker at målet med DS er å representere det sofistikerte ved fransk luksus, i bilverdenen. På den måten skal de framstå som et alternativ til særlig de tyske premiumprodusentene, som har økt salget sitt kraftig de siste årene.

Gamle modeller

Blant flere bransje-analytikere er det imidlertid betydelig skepsis rundt om konsernet vil lykkes med denne satsingen. Det blir anslått at det vil ta 15 år og ikke minst store investeringer for å klare å bygge opp DS som et premiummerke. Og det finnes ingen garantier for at dette vil lykkes uansett.

De neste årene blir uansett tøffe. Utviklingen av nye DS-modeller var noe av det som ble ofret da PSA måtte kutte kostnader etter finanskrisen. I dag er modellutvalget både tynt og gammelt, og det kommer neppe nye modeller før om tre år.

Her debuterer et nytt bilmerke

Kina blir viktig

Da er det snakk om en SUV, deretter skal det ikke gå lenge før de får et virkelig flaggskip. 

Det fikk vi en smakebit på ved konseptbilen Numero 9 (bildene). Det er en modell som særlig kan bli viktig for DS i Kina. Og Kina kan fort bli det viktigste markedet for DS i framtiden. Det blir ansett at det er langt enklere for dem å bygge seg opp som premiummerke her, enn det er i Europa. 

DS bygger allerede biler i Kina. De har også 80 forhandlere her, som dekker de 60 største kinesiske byene. Lykkes de i Kina, kan nok DS leve godt med at de kanskje ikke blir sett på som like premium som de tre tyske i vår del av verden.

En liten perle: Les testen vår av DS3 her

Franske luksusprodukter, enten det er champagne, trøfler eller juveler, står sterkt over hele verden. Målsetningen er at DS skal klare det samme, på bilfronten.
Franske luksusprodukter, enten det er champagne, trøfler eller juveler, står sterkt over hele verden. Målsetningen er at DS skal klare det samme, på bilfronten.

LES OGSÅ: Du skal slite med å finne mer bil til mindre penger