Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De etablerte og dyrere bilmodellene vil beholde sin status det neste tiåret, og kriterier som drivstoff, levetid og sikkerhet ved kjøp vil være viktigere enn innovative konsepter, ifølge mer enn 200 toppledere i den internasjonale bilbransjen, skriver siste.no.

Presser produsentene

Én av tre respondenter i undersøkelsen som revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG har gjennomført, finner det «høyst sannsynlig» at etablerte produsenter av biler i det dyrere og mer sofistikerte sjiktet vil fortsette å dominere bilmarkedet frem til 2025. Ytterligere 48 prosent finner dette scenariet «relativt sannsynlig».

– Bilbransjen presses fra to sider, sier leder John Thomas Sørhaug for bilbransjesatsingen i KPMG.

– På den ene siden har stadig strengere lovkrav fra hele verden gjort det nødvendig å optimalisere effektiviteten og investere tungt i eksisterende og alternative drivstoffplattformer. Dessuten ser vi at forbrukerne blir stadig mer teknologisk orienterte, og det skaper en helt ny kultur hvor kundene ikke bare forventer, men også krever, nyskapende tjenester, forteller han videre.

Les også: 17.000 biler i Norge kan ha denne feilen

Midt imellom

Bare 13 prosent ser det som «høyst sannsynlig» at rendyrkede elbilprodusenter eller -undermerker vil overta dominansen i bilmarkedet, men 54 prosent mener det er «relativt sannsynlig» at de fortsatt vil spille en rolle i bilmarkedet 10 år inn i fremtiden. Bransjen forventer at minimum én av ti solgte biler globalt vil være helt eller delvis elektrisk drevet innen 2025.

Undersøkelsen viser at bilbransjen befinner seg et sted midt imellom en tradisjonell produkt- og teknologidreven fortid og en forbrukerorientert fremtid med fokus på service og tjenester.

– Nye konkurrenter puster de tradisjonelle aktørene i nakken. Innen mobilitetsløsninger mener topplederne at merkevarer fra teknologi- eller kommunikasjonsbransjen har en like stor sjanse for å lykkes som etablerte aktører. Det blir spesielt viktig for de tradisjonelle aktørene å ha en forretningsmodell som ser helhetlig på hvilken funksjon deres produkter skal fylle i kundenes liv, forteller Sørhaug.

Les også: Luksusbiler blir billigere

Gir nyskapning

To tredjedeler av de spurte ser organisk vekst som sin viktigste strategi fremover. Men skal de samarbeide med noen, vil flere heller velge seg aktører fra andre industrier (49 prosent) enn fra noen av konkurrentene (45 prosent).

– Organisk vekst er neppe i seg selv nok til å kunne vinne frem med å definere behovene i morgendagens mobilitetskultur, tror Sørhaug.

– Bilprodusentene må korte ned sine innovasjonssykluser for å bringe produkter – og enda viktigere, tjenester –hurtigere til markedet. Det handler om å vinne kundenes lojalitet, og da må produsentene samarbeide med aktørene som kan utvikle og levere teknologien og tjenestene som kreves, tror Sørhaug.

Hyundai og VW

– Siden det er et stort behov for å satse på flere ulike teknologier og forretningsmodeller, kan allianser spre både kostnader og risiko, noe som åpner opp for nyskapende aktører, fortsetter han.

Når det gjaldt hvilke selskaper som mest sannsynlig vil vinne markedsandeler frem mot 2020, svarte 78 prosent Hyundai/Kia og 75 prosent Volkswagen. (ANB)

Les flere bilsaker i siste.nos motormagasin her

Les også: Brukt elbil: Kan være en dårlig investering