OMSTRIDT: I oktober 2014 lanserte Uber en app kalt Avions de chasse, som skulle velge en sexy kvinnelig sjåfør når brukerne skulle ta en tur med Uber taxi. Uber mottok sterke reaksjoner for å oppføre seg mannsjåvinistisk FOTO: PRINTSCREEN/UBER LYON OFFICE
OMSTRIDT: I oktober 2014 lanserte Uber en app kalt Avions de chasse, som skulle velge en sexy kvinnelig sjåfør når brukerne skulle ta en tur med Uber taxi. Uber mottok sterke reaksjoner for å oppføre seg mannsjåvinistisk FOTO: PRINTSCREEN/UBER LYON OFFICE

UBERSKANDALENE:
Svindel, tyveri, sex og vold

Hacking av brukerkontoer, svindel og kriminelle sjåfører er bare noen av anklagene mot taxi-appen Uber.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden kjøretjenesten Uber ble lansert i 2009 har det vært en rekke negative saker knyttet til sjåførene selskaper bruker. Det har blant annet blitt rapportert om episoder med svindel, vold, tyverier og voldtekt.

I november i fjor ble Uber-appen lansert i Oslo, og kritikken lot ikke vente på seg. Den ble av enkelte omtalt som en erstatning for piratsjåfører, ved at den setter en privatperson og en selvstendig sjåfør i kontakt. 

Tiltakene for å garantere sikkerhet ovenfor kunden er at hver sjåfør står med fullt navn, registreringsnummer på bilen, samt en bedømmelse mellom en til syv som viser tidligere kundes tilfredshet med sjåføren. 

UberPop som snikprosjekt

På nåværende tidspunkt er det kun tjenesten UberBlack som er lovlig i Norge, siden disse sjåførene har gyldig taxiløyve. UberPop, som er blitt en stor suksess i verden, stiller derimot ingen krav til taxiløyvet og blir derfor regnet som ulovlig virksomhet i Norge, opplyser politiet til TV 2.

I det siste har det vært mye forvirring rundt om UberPop allerede eksisterer i Norge til tross for nei fra lovens lange arm.

TV 2 kontaktet kommunikasjonssjef for Uber i Storbritannia og Norden, Harry Porter for å få en oppklaring i ryktene. 

– Foreløpig er det et pilotprosjekt, så det er ikke åpent for alle, sier han. 

Videre forteller han at Uber sjekker kriminell bakgrunn på UberPop sjåfører og at alle dokumenter er i orden før vedkommende får kjøre. 

Hacker profilene  

Mandag publiserte TV 2 en sak om Christian Brosstad fra Oslo, som opplevde at noen kjørte rundt for 3300 kroner i New York med hans uberprofil og bankkort.

<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p lang="en" dir="ltr"><a href="https://twitter.com/Uber_Support">@Uber_Support</a> my account has been hacked on Friday and I&#39;ve sent several emails to you support London email and no one bothers to reply.</p>&mdash; Natalia Vitorino (@NataliaCanelasV) <a href="https://twitter.com/NataliaCanelasV/status/582543632521158658">March 30, 2015</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Brosstad er ikke alene om å oppleve hacking av sin uberprofil. For en måned siden skrev This is money at den siste tiden har en rekke brukere rapportert å ha blitt kreditert for turer de ikke har tatt. 

Twitter-kontoen til Uber har vært full av sinte meldinger, og flere hevder å ha blitt trukket for turer på flere tusen dollar.

– Det har ikke vært noe sikkerhetsbrudd hos Uber, var svaret Uber gav til TV 2.  

Fraskriver seg ansvar

Hos Uber kan alle som har fylt 21 år, samt hatt gyldig førerkort i ett år søke om jobb som sjåfør.  

I 2014 ble en seks år gammel jente påkjørt og drept i et fotgjengerfelt i San Fransisco. Sjåføren jobbet for Uber, som var raskt ute med å fraskrive seg ansvaret på bakgrunn av at sjåføren på daværende tidspunkt ikke hadde kunde i bilen. 

Familien som prøvde å holde Uber ansvarlig for tapet av datteren gikk tomhendt ut av rettsalen. 

– Mange kjører uten

Ifølge Uber er et av kravene at sjåførene selv står for forsikring av bil og personer når de ikke er pålogget Uber-kontoen.

Informasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige Bjarne Aani Rysstad håper at Ubers sjåfører i Norge har forsikringen sin på plass i tilfelle ulykker. 

– Idag er det mange som kjører uten ansvarsforsikring som gjør at forsikringen ikke dekker skade på andre personer involvert, sier han. 

Tyveri og vold

Twittermeldinger om tyveri, vold og dårlig oppførsel fra sjåførene har haglet inn på Ubers twitterkonto siden de startet opp. 

<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p lang="en" dir="ltr"><a href="https://twitter.com/Uber">@Uber</a> your customer service sucks! Had our phone stolen by the drive and no way to get support from uber!</p>&mdash; Dominique (@Nique011) <a href="https://twitter.com/Nique011/status/472946552302886912">June 1, 2014</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Ifølge Uber sine hjemmesider skal det gjøres en kontroll av rulleblad før ansettelse. Om denne prosedyren faktisk blir gjennomført har det vært store spekulasjoner rundt. En hendelse hvor en sjåfør i San Francisco utøvde vold mot en kunde satte fart i spekulasjonene da det viste seg at sjåføren hadde et rulleblad, I tillegg til å ha tilbrakt tid i fengsel. 

En annen hendelse som skapte skepsis blant brukerne var da en sjåfør ble anmeldt for voldtekt av en kunde i Boston. Sjåføren skal ha kjørt kvinnen til et folketomt område for så å voldta henne. Uber gikk ut og beklaget hendelsen. 

Får ikke svar

Det som virkelig har fått brukerne til å rase er hvor vanskelig det er å komme i kontakt med selskapet når noe går galt.

Det finnes blant annet ikke telefonnummer til selskapet hverken på hjemmesiden eller hos nummeropplysningen.

Da Brossestad skulle kontakte Uber etter å ha blitt trukket for en tur han aldri tok, tok det flere timer før han fikk noe svar, og det var først da han twitret om hendelsen at Uber tok kontakt.

– Bare positive tilbakemeldinger

Til tross for at folket raser på Twitter over Ubers manglende tilgjengelighet opplever kommunikasjonssjefen det stikk motsatte. 

– Vi opererer med en app, og da er det bedre å holde tilbakemeldinger der inne. Vi ser at dette gjør at flere velger å oss sine tilbakemeldinger. Faktisk så får vi overveldende mye positive tilbakemeldinger på vår kundeservice, svarer han når TV 2 spør han hvorfor de velger ikke å oppgi noe telefonnummer hvor kunden kan nå dem. 

Skandaler i ledelsen

Det er ikke bare UberPop sine sjåfører som har fått hets fra folket, det har også forekommet en rekke skandaler internt i ledelsen.

Blant annet har Uber- sjefen i New York blitt tatt for å gå inn på en journalist sine Uber- profiler for å forhindre dårlig omtale. New York sjefen ble også tatt for å bestille og kansellere en rekke biler fra Ubers rivaliserende firma Lyft.