25 prosent av alle nybiler som selges i Norge i 2015, kommer til å være ladbare. Det tror i alle fall bransjen selv – og så langt i år er det ingen grunn til å tvile på at de får rett.

Når vi sier ladbare, tenker nok de fleste på elbiler. Men det som nå kommer for fullt i tillegg, er de ladbare hybridene. Mitsubishi Outlander PHEV har vært den store pioneren på området. Nå kommer det mange flere. Vi har allerede testet Audi A3 e-tron. Nå følger tvillingbror VW Golf etter.

I denne utgaven er modellbetegnelsen Golf GTE. Prisen starter på 328.700 kroner, med mye utstyr innabords. Når testbilen er ”ferdig” utstyrt, lyder prislappen på 393.900 kroner.

A3 e-tron: Denne kan spare deg for mye penger

Hvordan er den å kjøre?

Det er sjelden noe som gir mer morofaktor i en bil enn skikkelig kraftoverskudd, og det får du virkelig her! Med samlet effekt på 204 hestekrefter, sparker det godt fra. Kombinasjonen av bensin- og elmotor gjør at kreftene er til stede hele veien. Skyvet er jevnt, og det varer lenge. DSG-kassen girer silkemykt. Selv om det går unna, skjer alt uten det minste dramatikk.

Du lader den fra en helt vanlig stikkontakt, og batteriene lades også når du kjører. Det går fort sport i å bremse minst mulig, og heller sørge for at bilen regenererer energien. Å kjøre en helt ”vanlig” bil etter dette, føles faktisk litt gammeldags.

Blå detaljer her og der kjennetegner GTE-utgaven, dette bruker VW også på den elektriske e-Golfen.
Blå detaljer her og der kjennetegner GTE-utgaven, dette bruker VW også på den elektriske e-Golfen.

Kjøreegenskapene er som vi kjenner fra denne Golf-generasjonen: Trygge, solide og forutsigbare. Støydempingen er god og interiøret bunnsolid. Her er det en premiumfaktor som absolutt nærmer seg biler som Mercedes A-klasse, BMW 1-serie og konsernbror Audi A3.

Norske avgifter gjør Mercedesen til et lite kupp

Hvordan er plassen?

Golf har vokst seg større for hver generasjon, og har nå god plass til fire voksne.

Godt førermiljø, og kvalitetsfølelse/finish som er blant de aller beste i denne klassen.
Godt førermiljø, og kvalitetsfølelse/finish som er blant de aller beste i denne klassen.

Foran kunne dette godt vært en bil fra klassen over, så rommelig og luftig er det her. Baksetet er godkjent både på beinplass og takhøyde, bare bredden sladrer om at dette er en ganske kompakt bil.

Bagasjerommet lider litt under ombyggingen til hybridbil. Her har ikke VW klart å trylle, og bagasjerommet er så mye som 108 liter mindre enn i utgavene med bensin- eller dieselmotor. Det rommer 272 liter, da er vi i praksis på nivå med en bilklasse under vanlig Golf. Skal du ha dette som eneste bil, kan nok bagasjerommet bli litt irriterende lite. Vi tipper det blir en del GTE med skiboks å se etter hvert.

Golf stasjonsvogn: Knuser flere av konkurrentene på plass

Går den bra?

Som vi har vært innom allerede: Dette går veldig bra!

Volkswagen kunne godt gjort GTE til en mest mulig fornuftig bil, med tanke på miljøaspekt og forbruk. Vel, det har de ikke gjort!

Her er det tvert imot det beste fra flere verdener. Bensinmotoren leverer 150 hestekrefter, elmotoren byr på 102, og i såkalt systemeffekt blir det til sammen 204 hestekrefter. Voksent, selv i en såpass tung bil som dette.

I praksis oppleves det som enda mer. Momentet er som på en kraftig dieselbil. Kreftene er der med en gang (her gjør elmotoren susen), og gir et skikkelig skyv. Det offisielle 0-100 km/t-tallet er på 7,6 sekunder, i praksis føles det kjappere.

GTE betyr høy morofaktor, i tillegg til at du kan kjøre den som en ren elbil over kortere avstander.
GTE betyr høy morofaktor, i tillegg til at du kan kjøre den som en ren elbil over kortere avstander.

Det er morofaktor så det holder, her lever bilen opp til GT-betegnelsen.

Samtidig kan du altså kjøre inntil 50 kilometer, stille og miljøvennlig på strøm. I praksis er nok 30-40 kilometer mer realistisk, men dette har mye med kjørestil og etter hvert erfaring å gjøre. Det offisielle snittforbruket er på 0,15 liter/mil. Det er i praksis mest et teoretisk tall.

GTI: Folke-sportsbilen har blitt helt ny

Finest inni eller utenpå?

Volkswagen har vært tro mot tradisjonene i generasjon etter generasjon med Golf. Det har vært evolusjon foran revolusjon. Samtidig har VW-designerne vært flinke til å utvikle bilen, innenfor svært definerte rammer.

Først kom den elektriske E-Golfen, nå får du også Golf som ladbar hybrid, da heter den GTE.
Først kom den elektriske E-Golfen, nå får du også Golf som ladbar hybrid, da heter den GTE.

Dagens Golf er preget av stramme linjer, der den aggressive fronten er det mest karakteristiske ved denne utgaven. Litt ekstra pynt gjør seg også. Hele bilen er veldig gjennomført, forsiktig detaljbruk er med på å understreke et design som neppe blir gammelt på flere år.

Innvendig er det også ryddig og veldig skikkelig.. Testbilen har VWs store naviskjerm. Den pynter opp litt ekstra, og gir premiumfølelse på midtkonsollen. Det meste av det du tar og kjenner på føles mykt og påkostet. Her har Golf vært klasseledende helt siden den fjerde generasjonen av bilen kom tilbake på 1990-tallet.

34 år med moro: Alt om Golf GTI

VW Golf GTE


Motor: 1,4-liter bensin, pluss elmotor

Effekt: Systemeffekt på 204 hk

Forbruk: 0,15 l/mil

0-100 km/t: 7,6 sek.

Toppfart: 222 km/t

Bagasjerom: 272 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 427 x 180 x 1146 cm.

Vekt: 1.524 kilo

Pris: Fra 328.700 kroner, Pris testbil 393.900 kroner

Hva er konklusjonen?

De ladbare hybridene kommer for fullt i 2015, og VW-konsernet er helt i front med Golf og Audi A3 e-tron. Golf GTE er en utrolig gjennomført bil. Det er veldig lite tilfeldigheter med VW-produktene, og de gjør jobben skikkelig også når de kommer med ladbar hybrid.

I tillegg har man altså flottet seg litt ekstra på motorfronten, noe som gir en ikke ubetydelig morofaktor. Det i kombinasjon med at du kan kjøre den som ren elbil på det meste av småkjøring (du må bare huske å lade ofte), gjør dette til noe av det smarteste du kan kjøpe av nybil akkurat nå.

Det eneste drawbacket er at du ikke får den med 4x4. Prisen er gunstig i forhold til utstyrsnivået, noe vi blant annet kan takke det norske avgiftsnivået for. Slik sett er det ikke rart at veldig mange snuser på denne biltypen nå. Du får på mange måter to biler i ett. Elbil til det meste av småkjøringen, sterk motor med mye krefter når du skal på langtur.
Annenhåndsverdien kan bli en usikkerhetsfaktor her. Spørsmålet er blant annet hvor mye mer rekkvidde neste generasjon ladbare hybrider får på strøm. Men samtidig: For de flestes daglige bilbruk vil dette holde uansett.

Hekken er mer anonym enn fronten. VW gjør ikke noen store visuelle poenger ut av at Golf nå også har blitt ladbar hybrid.
Hekken er mer anonym enn fronten. VW gjør ikke noen store visuelle poenger ut av at Golf nå også har blitt ladbar hybrid.

Og da kan det være lenge mellom hver gang du må svinge innom bensinstasjonen for å fylle tanken. Med andre ord: Svært billig bilhold.

Tror de ladbare bilene vil ta helt av i år

Snart skal også storebror gå på strøm