Nordmenn drikker nest mest kaffe i hele verden

Vi drikker 160 liter kaffe i løpet av et år. Kun i ett land i verden drikker folk mer.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hver nordmann drikker i snitt 160 liter kaffe i løpet av et år.

Det tilsvarer tre kopper kaffe hver eneste dag, viser en fersk undersøkelse gjort av Ipsos MMI for Norsk Kaffeinformasjon.

– Etter vann er det kaffe vi drikker mest av, sier Marit Lynes i Norsk Kaffeinformasjon.

Kun våre finske venner i øst drikker mer kaffe i verden.

– Jeg tror ikke vi kommer til å drikke mer kaffe i tiden fremover, men kanskje kan vi få nordmenn til å slutte å drikke dårlig kaffe hjemme og på jobb, og over til høyere kvalitetskaffe som serveres på kaffebarene, sier Lynes.

For markedspotensialet er stort. 90 prosent av kaffedrikkingen foregår enten hjemme eller på jobb.

Undersøkelsen viser samtidig at det i dag er langt flere unge under 30 år som drikker kaffe.

Norsk Kaffeinformasjon mener dette kan føre til en god vekst for norske kaffebarer.

– Jeg mener markedspotensialet i Norge er stort. Flere unge drikker kaffe og folk blir mer opptatt av kvalitet, litt som det har vært med vin de siste årene, forteller Lynes.

Stort markedspotenisale

Utenlandske kaffebarkjeder har allerede fått øynene opp for det norske markedet.

Espresso House og Starbucks har dukket opp på nesten hvert gatehjørne i Oslo. Og nå er de i gang med å ekspandere videre til Stavanger, Bergen og Trondheim.

– Markedspotensialet i Norge er stort, og vi merker at omsetningen hos oss faktisk stiger når det kommer en ny Starbucks i nærheten, forteller konsernsjef i Espresso House, Adriano Capoferro.

Så du ser ikke på dette som en kaffekrig?

– Nei, absolutt ikke.

Kjedene bidrar til økt oppmerksomhet

Heller ikke caféen til Tim Wendelboe på Grünerløkka har merket noen nedgang i omsetningen etter at de utenlandske aktørene har kommet på markedet.

– Jeg føler jeg er i en annen liga enn disse cafékjedene. De fokuserer på interiør, mat og andre drikker i tillegg til kaffe. Jeg fokuserer kun på kaffe av høy kvalitet og har mange faste stamkunder, sier Wendelboe som er tidligere verdensmester i baristakunst og driver en nisjecafé.

– Jeg tror det tvert imot er positivt for meg. De internasjonale cafékjedene bidrar til økt oppmerksomhet rundt drikken kaffe i Norge. Så vil de som er opptatt av god kvalitet komme til meg.

Er plass til flere

Adriano Capoferro i Espresso House er enig.

– Vi har ikke en sjanse til å konkurrere med Tim Wendelboe på kaffekvaliteten. Men markedet er så differansiert at det er plass til flere aktører. Noen kunder liker høykvalitets kaffe fra Brasil, mens gjerne yngre mennesker ønsker en espresso med masse iskrem.

Det er vel ikke akkurat kaffe?

– Nei, det er mer en dessert, innrømmer sjefen hos Espresso House med et smil.