Denne bilen får mye oppmerksomhet og kostet godt over halvannen million kroner ny. Men bare 37.000 kilometer senere, er prisen omtrent halvert. Faksimile: Finn.no
Denne bilen får mye oppmerksomhet og kostet godt over halvannen million kroner ny. Men bare 37.000 kilometer senere, er prisen omtrent halvert. Faksimile: Finn.no

Halv pris – etter 37.000 kilometer

Og nå går den enda raskere enn den gjorde som ny!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW tok sin tid med å komme på banen i det ganske så smale segmentet for firedørs coupeer. Her fikk Mercedes CLS regjere i flere år.

Men så, i 2012, var endelig BMW klar med sin konkurrent. 6-serie Gran Coupe var navnet. Absolutt ikke noe å kimse av.

Det var rett og slett en bil som falt i smak hos mange rent designmessig, og som dessuten hadde kjøreegenskaper som matchet det sporty utseendet.

Prisen var høy. Ikke minst om du ville ha verstingdieselen – 640d – med 313 hk. Men alt som koster mye nytt, taper seg også mye i pris. Så også med 6-serie Gran Coupe. Vi har funnet en som bare er gått 37.000 kilometer – men der prisen likevel er halvert.

Men billig kan vi knapt kalle den likevel ...

Kostet over 1,6 mill.

Bilen det er snakk om er en 2012-modell, som har blitt rikelig utstyrt fra fabrikken. Her er det full M-pakke, radarbasert cruise control, webasto, oppvarmet ratt, head up display og et hinsides Bang & Olufsen stereoanlegg, for å nevne noe.

Totalt har dette medført av prisen på akkurat denne bilen, som ble kjøpt ny i Norge, kom på over 1,6 millioner kroner. Nå blir den din for 849.000 kroner. Det er så godt som halv pris.

Les vår test av BMW 640d Gran Coupe her

Har fått mer krefter

I tillegg til utstyret fra fabrikken, har denne fått noen digre 22" sommerfelger, Hartge duplex eksos, 650i titangrill og du kan få med H&R senkefjærer (ikke montert) mot et tillegg i prisen.

Interiøret er førerorientert og har lekre linjer.
Interiøret er førerorientert og har lekre linjer.

Dessuten er det gjort noen justeringer på ECU-enheten. Det bidrar til at effekten nå skal være rundt 380 hk. Det skulle tilsi at den er enda kjappere enn de 5,3 sekundene en "vanlig" 640d trenger på å nå 100 km/t.

Hvorvidt denne typen tuning er positivt eller negativt må hver enkelt ta stilling til. Men det er i alle fall grunn til å sjekke litt ekstra nøye de gangene det er gjort.

Les også: Audis firedørscoupe har også blitt rimeligere på bruktmarkedet

Vanskelig valg 

Selv om bilen har rukket å bli tre år gammel, beskrives den som å være i "mint condition" – noe som tilsvarer strøkent.

Eieren påpeker at han er BMW-entusiast og har tatt uvanlig godt vare på bilen sin.

Klikk her for å se hele annonsen

640d er både romslig og sportslig på en gang. Det er også hakket mer praktisk enn en del andre firedørscoupeer, da den er godkjent for tre i baksetet. Men vi haster med å legge til at det ikke anbefales å utnytte det midterste setet. Der sitter du virkelig ikke komfortabelt! Da er det bedre å komme i buss etterpå.

Spørsmålet er naturligvis om du skal kjøpe en slik bil med bakhjulsdrift. Det er et sterkt økende marked for biler med firehjulsdrift akkurat nå her i Norge. 

Les også: Mener disse eksosrørene kan være livsfarlige

Ikke mye å velge mellom

I skrivende stund ligger det bare 6 stk Gran Coupeer til salgs på finn.no. Alle sammen er enten 640i og 640d. Førstnevnte er bensin-motstykket til bilen vi omtaler her, og har 320 hk.

Prisene starter på 799.000 kroner. Vil du har xDrive (firehjulsdrift) er det bare to å velge mellom - med startprisen på 899.000 kroner.

Om du vil ha samme karosseri, bare som tradisjonell 2-dørs coupe, starter prisene på 739.000 kroner.

Les også: Coupe: Duger den som familiebil?

Store felger og Hartge duplex eksos skiller denne bilen fra en
Store felger og Hartge duplex eksos skiller denne bilen fra en "vanlig" 6-serie Gran Coupe.