Dette er det som skal til for at videoer slår an på nett 

For å bli like populære som dyrehistorier på nett, oppsøker BBC og Mashable grasroten for å skape blest. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Matt Danzico (32) er sjef for BBC Innovation Lab og BBC Pop Up. Amerikaneren får betalt for å eksperimentere med TV-nyheter.

Vanlige folk 

Han drar til et nytt sted hver måned for å spørre innbyggerne hva de vil at BBC Pop Up skal lage reportasjer om.

Han har blant annet filmet unge som lærer lederskap gjennom skateboarding, og glassblåsere som får kriminelle vekk fra gaten.

– Vi har makten. Våre videoer når en halv milliard seere på TV (via BBC World News), forklarer han entusiastisk. På sine reportasjetokt i seks ulike amerikanske stater er han innom nabolag, folkemøter og skoler og mange deler hans videoer på sine nettsteder.

– Vanlige folk er både kilden til sakene, og selve motoren, sier han.

Buss og språk 

Lørdagsmagasinet utfordrer 32-åringen til å teste konseptet i Norge, og etter en kjapp spørrerunde på gaten står han igjen med forslag om å lage sak på busspriser og språkopplæring.

– Hvis du vil ha en jobb, og bli kjent med folk, er språk nøkkelen, sier Mefasebia Assefa (32) fra Etiopia.

– Jeg skulle ønske de kunne senke bussprisene. Folk går ikke ut så ofte mer, forklarer Katarina Sundal Lien (17). 

Nettopp det å snakke med folk der de er og dele videoen etterpå i ulike populære sosiale medier er oppskriften på å engasjere flere.

Nettsiden Mashable.com viser ved hjelp av en graf hvilke nettsaker verden deler akkurat nå. Louise Roug ble håndplukket fra Newsweek til Mashable som har 42 millioner unike brukere for at vi skal dele nyheter minst like ofte som dyrehistorier:

– Jeg tror ikke det handler om katter eller Jemen. Du kan få begge deler. Du må finne en smart måte å informere og underholde. Hvordan kan du fortelle historier om nyheter på en måte som gjør at folk deler dem på nett? spør Roug, som nå dobler staben fra 60 til 120 journalister.

Matt vil ikke bare informere og underholde, men også forandre samfunnet på punkter der innbyggerne forteller om problemer.

– Vi må utvikle journalistikken, oppsøke grasroten, og gjør noe med samfunnet, avslutter han.

Hva får deg til å klikke? 

Kanskje du også i forkant av nasjonaldagen har sjekket hvordan du skal bruke lissene på joggeskoene? Denne uken er det definitivt denne videoen som har fått mest oppmerksomhet både i Norge og i utlandet via YouTube:

Alle blir overrasket når de skjønner hva hullene i joggeskoene skal brukes til.

På TV2.no er disse blant de mest delte: