Forrige generasjon BMW M6 er ingen sinke. Men takket være blant annet to kompressorer, har G-Power klart å øke effekten fra 507 til 1001 hk. Det gir noen åpenbare endringer på ytelsene. I alle fall de fleste av dem.
Forrige generasjon BMW M6 er ingen sinke. Men takket være blant annet to kompressorer, har G-Power klart å øke effekten fra 507 til 1001 hk. Det gir noen åpenbare endringer på ytelsene. I alle fall de fleste av dem.

Én ting overrasker stort med dette BMW-beistet

1001 hestekrefter – men likevel ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige generasjon BMW M6 (med internkoden E63) var i sin tid en av de råeste personbilene på markedet. Den ble levert med en vaskeekte V10-motor presset ned mellom forskjermene. Og effekten er ikke akkurat strupet. 507 hk er det tilgjengelig om du velger å trykke inn alle de riktige knappene.

0-100 km/t leveres på bare 4,4 sekunder og toppfarten måtte sperres på 250 km/t. Hvis ikke bikket den 300 ...

Men som vanlig finnes det de som synes slikt blir for puslete. Alt for puslete. Og blant de som tuner BMW til å gå fra ekstrem til det glade vanvidd, er tyske G-Power.

Nå har de hamret løs på M6 – og resultatet kan få selv de mest hardbarkede superbiler til å skjelve. Navnet på skapningen: G6M Hurricane CS.

Spesielt tall

G-Power sørger for at effekten økes til svimlende 1001 hk. Det tallet lyder kanskje kjent? Nei, vi tenker ikke på en viss bok med en samling av historier fra orienten, men om Bugatti Veyron. I sin tid verdens raskeste bil. Den har også 1001 hk. 

Og når G-Power ender opp nøyktig samme effekt, blir sammenligningen uunngåelig. 

Men før vi ser nærmere på tallene, kan vi jo ta for oss litt mer av modifiseringen som G-Power har gjort på M6-en. Det er nemlig ikke småtteri det heller.

Les også: Familiebiler blir ikke heftigere enn dette!

På bestilling

Det hele startet med at en kunde fra de forente arabiske emirater tok kontakt, og ba om å få en versjon av forrige generasjon M6 som verden aldri hadde sett maken til.

G-Power dro til med doble kompressorer til V10-eren, satte på nytt, komplett eksosanlegg i titan, med racing-katalysator. Det hele ender opp i to enorme enderør på 12 cm i diameter. 

Hekken viser at denne bilen mener alvor.
Hekken viser at denne bilen mener alvor.

Trenger vinge

Forøvrig er det stylingkit med drøssevis av luftinntak og det er en vinge over bakluka for å gi økt marktrykk på bakhjulene, som forståelig nok har en hel del å hanskes med her.

Hjulene er i dimensjonen 21" og bak disse er det digre, keramiske bremseskiver.

Også på innsiden har bilen fått særpreg. Rikelig med alcantara og karbon dominerer.

Stolene er forøvrig byttet ut med bøtteseter, også disse ekstremt lette, takket være at de er laget av karbon.

Se video: Bli med på Autobahn i 359 km/t

Interiøret er også i en klasse for seg. Her er det lav vekt som gjelder.
Interiøret er også i en klasse for seg. Her er det lav vekt som gjelder.

Og den nye 0-100-tiden er ...

Ja, da får vi vel bare komme til poenget: Ytelser! Hvor mye tror du en mer eller mindre doblet effekt og vektbesparelsen har å si for 0-100-tiden? 1,5 sekunder raskere enn en vanlig M6? Kanskje enda mer? Bugatti Veyron, som jo er en tyngre bil, klarer jo øvelsen på 2,5 sekunder.

Vel, faktum er at etter G-Power har tryllet med BMW M6 går den 1 TIDELS sekund raskere fra stillestående til 100 km/t. 0,1 sekunder der altså – til tross for at effekten går fra 507 til 1001 hk.

Joda, vi skjønner at det å kun ha bakhjulsdrift bidrar til at den ikke klarer å plante alle kreftene i bakken. Men likevel. Kun 0,1 sekund i forskjell!?

Les også: Nå får du verstingen til en tredjedel av prisen

Parkerer M6

Men når først G6M Hurricane CS har kommet opp i fart, så parkerer den i alle fall en vanlig M6, og veldig mye annet, grundig. 0-200 km/t er nemlig gjort på brennkjappe 9 sekunder. 0-300 km/t tar bare 21,5 sekund. 

Og toppfarten? Jo, her butter det ikke før nåla står og dirrer på 372 km/t. Det burde jo holde.

Men alt har sin pris. Skal du ha den villeste M6en av forrige genersjon som er å oppdrive koster det mye penger. Vi har ikke eksakt sum her, men du kan sikkert beregne et halvt statsbudsjett før du har fått på skiltene...

PS: Det sier nok litt om hvilken fantastisk bil Bugatti Veyron er – når den er nesten to sekunder raskere til 200 km/t (6,7 sek.) og nesten FEM sekunder raskere til 300 km/t (16,7 sek.) enn G-Power sin BMW M6. 

Bredere, lavere og sintere enn en
Bredere, lavere og sintere enn en "vanlig" M6. Men på sprinten til 100 km/t er den ikke spesielt mye hvassere ...

Les også: BMW M6 cabriolet: Den mangler bare én innstilling