Her er tre bilmerker som har all grunn til å være fornøyd med ståa i det norske bilmarkedet akkurat nå. Fra venstre Lexus, Volkswagen og Renault.
Her er tre bilmerker som har all grunn til å være fornøyd med ståa i det norske bilmarkedet akkurat nå. Fra venstre Lexus, Volkswagen og Renault.

Topp 3: De er vinnerne i bilsalget akkurat nå

Dette er merkene som øker mest.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er gode tider for bilsalget i Norge akkurat nå. Så langt i år er det registrert 48.149 nye biler på norske skilter. Det er på nivå med fjoråret, som var det beste salgsåret for nybil her hjemme siden 1986.

Og noen merker gjør det virkelig bra i år. Av de vi kan kalle volummerker, er det Lexus som leder an, i alle fall når vi måler vekst i prosent.

Henter nye kunder

Lexus har i mange år vært et av Norges minste bilmerker, men nå er de på vei opp. Så langt i år øker salget med 116,2 prosent, i forhold til samme periode i 2014.

Her er det den kompakte SUV-en NX som drar lasset. Med denne modellen har Lexus gått inn i en – for dem – ny klasse,  som er svært populær blant norske bilkjøpere. NX har fått mye god kritikk.

Med NX fikk Lexus endelig en bil i klassen for kompakte SUV-er. Den har umiddelbart blitt en salgssuksess.
Med NX fikk Lexus endelig en bil i klassen for kompakte SUV-er. Den har umiddelbart blitt en salgssuksess.

Her er det tydelig at Lexus også har lykkes med å få inn nye kunder. 413 biler er fasiten så langt i år, med det er Lexus nummer 22 blant de mest solgte merkene i Norge, og foran konkurrenter som Land Rover, Porsche og Jeep.

Les testen: Denne skal gi rekordsalg

Elbil-suksess

Også hos Renault har man god grunn til å glede seg over salget om dagen. Etter mange tunge år, har pilene endelig begynt å peke oppover igjen.

Så langt i år øker Renault-salget med 51,8 prosent. Vi snakker 785 biler, og med det holder Renault plass nummer 20 på registreringsstatistikken.

Captur har blitt en crossover-suksess for Renault.
Captur har blitt en crossover-suksess for Renault.

Mye av dette skyldes elbilen Zoe som er med på den generelle elbil-oppturen i Norge. Men også den kompakte crossoveren Captur har løftet Renault, her fikk de endelig en modell i en av bilklassene som øker mest.

En av klassens tøffeste, les mer om Captur her:

Skikkelig byks

Merket med tredje størst økning, vokser ikke like mye i prosent som de to andre, men er likefullt det som imponerer mest.

Her snakker vi nemlig langt større volumer. Volkswagen har i flere år vært Norges mest solgte bilmerke. I år tar de et skikkelig byks, og øker salget med 40 prosent!

8.893 nordmenn har blitt eier av en ny Volkswagen så langt i år. Med det har dette merket en markedsandel på hele 18,5 prosent, det er langt ned til Toyota på andreplass med 11,6 prosent.

Suverent nummer en

Også hos Volkswagen er det veldig mye snakk om elbil om dagen. Deres e-Golf har tatt markedet med storm. Her oppsto det raskt lange ventelister. Nå har bilene for alvor begynt å rulle inn, og det merkes på registreringsstatistikken!

Golf er Norges suverent mest solgte bilmodell, med en markedsandel på 11,5 prosent. Passat i ny utgave har også begynt å markere seg, den øker salget med 15,9 prosent så langt i år. Lille up! selger også bra, her er det den elektriske utgave e-up! som drar lasset.

Volkswagen var ikke først, men de har truffet markedet utrolig godt med sin nye e-Golf.
Volkswagen var ikke først, men de har truffet markedet utrolig godt med sin nye e-Golf.

Dømt til å bli en suksess: Her kan du lese testen av VW Golf

LES OGSÅ: Topp 5, dette er Norges mest populære SUV-er