Denne startet en helt ny bilklasse

 Nå feirer de med barsk jubileumsmodell.

VW Golf GTI Clubsport bygges for å hedre opphavet som fyller 40 neste år.
VW Golf GTI Clubsport bygges for å hedre opphavet som fyller 40 neste år.

I 1976 smalt bomben – og en hel bilverden ble tatt med buksene nede. VW Golf GTI så dagens lys.

Golf GTI hadde injection-motor – 1,6-liter og 110 hk. Det var mye den gang. I tillegg hadde GTI oppstrammet understell, sportsseter, ekstra instrumenter, spoiler, skjermbreddere, fartsstriper langs siden og lavprofildekk, 175/70-13, på brede stålfelger.

Bilens slagord, ”Bedre liten og kjapp – enn stor og slapp” – kunne ikke passet bedre!

VW Golf GTI: Nå er "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Satte GTI-segmentet på kartet

Den la grunnlaget for et helt nytt bilsegment. For etter hvert som resten av bransjen fikk summet seg, hadde alle med respekt for seg selv en eller annen "GTI-modell" å tilby sine kjøpere...

Riktignok hadde vi sett spreke versjoner av standardbiler tidligere også. Mini Cooper, Ford Cortina Lotus og Renault Gordini er alle eksempler på det.

Men det var liksom denne som fikk hjulene til å rulle på alvor. Tilgjengelig for menigmann og til forholdsvis greie priser. Så ble den ble raskt en kjempesuksess både på gata og på motorsportsarenaer av ymse slag. I dag er Golf GTI en legende!

Neste år er dette 40 år siden. Et slikt jubileum kan selvfølgelig ikke gå helt upåaktet hen. VW lanserer derfor en spesialmodell for å hedre opphavet til suksessen.

Jon Reidar har en supersjelden Golf GTI.

GTI Clubsport – og enda sintere ...

En VW Golf GTI Clubsport er på trappene. Sintere, baskere, sterkere og tøffere enn noen gang.

Motoren yter nå 265 hk, noe som er 35 hk mer enn i vanlig Golf GTI. Men jubileumsmodellen lanseres ikke bare med økt effekt, men også med andre spesielle detaljer både interiørt og eksteriørt.

Den har fått et helt nytt fangertrekk foran, nye sideskjørt, en ganske brutal og markant tak-spoiler og en spesialutviklet bakre diffuser.

Dette er ikke bare staffasje, men det skal forbedre kjøredynamikken ytterligere med blant annet økt downforce (marktrykk) i høye hastigheter og bedre aerodynamikk.

Målet med Clubsport-modellen er foruten å hedre opprinnelsen, å vise at de fortsatt kan bygge biler som er tro mot det opprinnelige konseptet og som gir eieren en følelse av å kjøre noe unikt og veldig nært en racerbil – selv om Golf-modellen i utgangspunktet er noe av det mest folkelige og forutsigbare som finnes.

Les vår test av ny Golf GTI her:

På tide å oppfylle GTI-drømmen?

Bilen – som enn så lenge omtales som et konsept – ble vist på Wörthersee-utstillingen 14. mai.

Svært mye tyder på at den er veldig nær produksjonsklar, og at den vil komme i salg i løpet av 2016. Alltså 40 år etter at den aller første GTI-en dukket opp. 

Går du med en gammel uoppfylt GTI-drøm? Da er det kanskje på tide å gjøre noe med den veldig snart...

Les ALT om 80-tallets GTI-bonanza her: