På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">I 1976 smalt bomben – og en hel bilverden ble tatt med buksene nede. VW Golf GTI så dagens lys.</p>
<p class="active drop-bottom">Golf GTI hadde injection-motor – 1,6-liter og 110 hk. Det var mye den gang. I tillegg hadde GTI oppstrammet understell, sportsseter, ekstra instrumenter, spoiler, skjermbreddere, fartsstriper langs siden og lavprofildekk, 175/70-13, på brede stålfelger.</p>
<p class="active drop-bottom"><span style="line-height: 1.5;">Bilens slagord, ”Bedre liten og kjapp – enn stor og slapp” – kunne ikke passet bedre!</span></p>
<p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/4169614" target="_self"><span style="line-height: 1.5;">VW Golf GTI: Nå er "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil</span></a></p>
<h2 class="active"><span style="line-height: 1.5;">Satte GTI-segmentet på kartet</span></h2>
<p class="active">Den la grunnlaget for et helt nytt bilsegment. For etter hvert som resten av bransjen fikk summet seg, hadde alle med respekt for seg selv en eller annen "GTI-modell" å tilby sine kjøpere...</p>
<p class="active">Riktignok hadde vi sett spreke versjoner av standardbiler tidligere også. Mini Cooper, Ford Cortina Lotus og Renault Gordini er alle eksempler på det.</p>
<p class="active">Men det var liksom denne som fikk hjulene til å rulle på alvor. Tilgjengelig for menigmann og til forholdsvis greie priser. Så ble den ble raskt en kjempesuksess både på gata og på motorsportsarenaer av ymse slag. I dag er Golf GTI en legende!</p>
<p class="active">Neste år er dette 40 år siden. Et slikt jubileum kan selvfølgelig ikke gå helt upåaktet hen. VW lanserer derfor en spesialmodell for å hedre opphavet til suksessen.</p>
<p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/5879123" target="_self">Jon Reidar har en supersjelden Golf GTI.</a></p>
<h2 class="active drop-bottom">GTI Clubsport – og enda sintere ...</h2>
<p class="active drop-bottom">En VW Golf GTI Clubsport er på trappene. Sintere, baskere, sterkere og tøffere enn noen gang.</p>
<p class="active drop-bottom">Motoren yter nå 265 hk, noe som er 35 hk mer enn i vanlig Golf GTI. Men jubileumsmodellen lanseres ikke bare med økt effekt, men også med andre spesielle detaljer både interiørt og eksteriørt.</p>
<p class="active drop-top">Den har fått et helt nytt fangertrekk foran, nye sideskjørt, en ganske brutal og markant tak-spoiler og en spesialutviklet bakre diffuser.</p>
<p class="active">Dette er ikke bare staffasje, men det skal forbedre kjøredynamikken ytterligere med blant annet økt downforce (marktrykk) i høye hastigheter og bedre aerodynamikk.</p>
<p class="active">Målet med Clubsport-modellen er foruten å hedre opprinnelsen, å vise at de fortsatt kan bygge biler som er tro mot det opprinnelige konseptet og som gir eieren en følelse av å kjøre noe unikt og veldig nært en racerbil – selv om Golf-modellen i utgangspunktet er noe av det mest folkelige og forutsigbare som finnes.</p>
<p class="active"><a href="http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/biltester/volkswagen/2013-368">Les vår test av ny Golf GTI her:</a></p>
<h2 class="active">På tide å oppfylle GTI-drømmen?</h2>
<p class="active">Bilen – som enn så lenge omtales som et konsept – ble vist på Wörthersee-utstillingen 14. mai.</p>
<p class="active">Svært mye tyder på at den er veldig nær produksjonsklar, og at den vil komme i salg i løpet av 2016. Alltså 40 år etter at den aller første GTI-en dukket opp. </p>
<p class="active">Går du med en gammel uoppfylt GTI-drøm? Da er det kanskje på tide å gjøre noe med den veldig snart...</p>
<p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3585330" target="_self">Les ALT om 80-tallets GTI-bonanza her: </a></p>
VW Golf GTI av første generasjon - den som startet ballet ...
Clubsport skal gi følelse av en folkelig racerbil.
Bilen ble vist 14 mai og blir etter alt å dømme å finne som 2016-modell. Det er bare å glede seg ...