STYGG VELT: Alberto Contador (t.v.) gikk i bakken på torsdagens etappe i Giro d'Italia. Verst gikk det imidlertid utover Daniele Colli. (Daniel Dal Zennaro/ANSA
STYGG VELT: Alberto Contador (t.v.) gikk i bakken på torsdagens etappe i Giro d'Italia. Verst gikk det imidlertid utover Daniele Colli. (Daniel Dal Zennaro/ANSA

Regelendring kan redde rytternes sikkerhet

Mads Kaggestad mener UCI bør endre reglene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den stygge velten på oppløpet av sjette etappe i Giro d'Italia bør føre til tiltak for å unngå at lignende skjer igjen.

Samme typen ulykker har skjedd mange nok ganger til at det er uansvarlig om ikke Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) og arrangører av de store rittene setter i gang tiltak for å bedre rytternes og tilskuernes sikkerhet. Tiltak som bedret bruk av barrierer, sikkerhetsmargin mellom barrierer og ryttere, høyere barrierer etc. er konkrete tiltak som bør vurderes raskt. Slik kan man forhåpentligvis unngå at en tilskuer skader selv og flere av rytterne i det de dundrer inn mot oppløpet i over 60 km/t.

Problemet er at rytterne fortsetter å dundre inn mot oppløpet i den samme farten, og desperasjonen i kamp om de beste resultatene og for unngå små luker i feltet med tap av dyrebar tid i sammendraget, er like stor. Derfor vil rytterne, uansett bedret avstand til publikum, fortsette å rive hverandre ned og stygge skader vil allikevel oppstå.

De fleste stygge velt på oppløpet skjer ikke grunnet en tilskuer, men fordi for mange ryttere skal kjempe seg frem mot oppløpet i kamp om seieren og sikre seg mot tidstap til de argeste sammenlagtrytterne. At Contador er nære ved å bryte Giro d'Italia fordi han skadet seg i en massespurt på en ubetydelig etappe for sammenlagtrytterne, skal egentlig ikke skje.

For Contador og de andre sammenlagtkanonene skal en slik etappe kun være transport. I stedet ser vi de små og lette sammenlagtrytterne kjempe om posisjonene inn mot oppløpet, og med dem deres hjelperyttere som dermed må dele plassen med alle de store sterke spurterne og deres kampsugne adrenalinsprengte spurtopptrekkere. I dag er regelen slik at alle ryttere som dras ned i velt innenfor tre-kilometersmerket før mål får samme tid. Godt er det, fordi det skjer svært ofte velt innenfor disse siste tre kilometerne. Det er trangt, det går fort og prestisjen er stor. Ikke rart det veltes når halve feltet av ulike grunner kjemper om posisjoner inn mot de siste 200 meterne til mål.

Jeg mener regelen bør endres til at tiden stoppes helt tre kilometer før mål. Da slipper sammenlagtrytterne å frykte luker i feltet og tap av verdifull tid i mål. Da får spurterne og deres hjelperyttere mer plass til å gjøre opp seg imellom uten å forstyrres av de små irriterende sammenlagtrytterne- og klatrerne som ikke har noe å gjøre i teten inn mot en farlig massespurt.

Med en slik regelendring tror jeg vi unngår å miste store favoritter i sammendraget grunnet risiko de egentlig ikke ønsker å være i, og det blir mer plass, mindre sjanse for stygge velt og bedre sikkerhet for utøvere som allerede utsettes for stor risiko.