Se hva som dukket opp under søpla

Nå har eieren bestemt seg for å selge den verdifulle Mercedesen. Kanskje på tide...

Det er nesten så man sliter med å se at det står en bil under alt dette skrotet ... Foto: ebay
Det er nesten så man sliter med å se at det står en bil under alt dette skrotet ... Foto: ebay

Vi kjenner vel alle til at det innimellom kan hope seg litt opp med ting man burde ha gjort. Rydde litt i garasjen, for eksempel.

Eller å få tid til det man egentlig har lyst til å gjøre og som man har hatt planer om å få begynt på. Lenge.

En som kanskje føler litt ekstra sterkt på dette, er nok eieren av denne vakre og verdifulle Mercedes SL-en fra 1971.

Har gitt opp - selger bilen

Bilen ble kjøpt i 2004 og tanken var å pusse den opp. Men som du ser – det gikk ikke helt som planlagt. Snarere tvert i mot. Garasjen ble sakte, men sikkert fylt opp med skrot og bråte og snart var bilen nesten borte under alt skrotet …

Like sakte, men sikkert, gikk det vel også opp for eieren at dette prosjektet etter alt å dømme aldri kom til å bli fullført. Nå er den lagt ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen er altså en Mercedes-Benz 280 SL, eller Pagode som den også kalles, fra 1971. Det var siste årsmodell av denne typen SL. Da også med grommeste motor – en 2,8-liter med mekanisk bensininnsprøytning fra Bosch.Effekten var på hele 170 Hk / 240 Nm.

Dette både er og var en eksklusiv, nett og elegant grand tourer fra den gangen bare Mercedes var Mercedes.

Heller ikke uten grunn har modellen – flere ganger til og med – blitt kåret til verdens vakreste bil, selv om det er Jaguar E-type som liksom har den offisielle tittelen her.

Som du ser av disse bildene må det gjøres litt for å få dette eksemplaret tilbake til fordums glans.

Dette er noen av verdens mest verdifulle biler

Dyr å sette i stand

Rust finnes definitivt, men nå det er sagt, ser vognbunnen relativt hel og fin ut. Det er noe som veldig viktig.

Her har stålormen kost seg mer i skjermer, kanaler rundt vinduer etc. Og alle vi som har gått løs på slikt, vet at det alltid og uten unntak er mer enn det ser ut som. Interiøret har også sett bedre dager. Dette til tross, bilen er langt i fra det verste vi har sett. Her er det absolutt håp.

Men gratis er det ikke. Mye fås kjøpt nytt til disse bilene, men prisene ligger helt klart høyt opp på skalaen. Det som ikke kan kjøpes, kan lages. Heller ikke det er billig, så dette er en bil som krever både mye tid og penger.

Denne skrothaugen ble solgt for 350 000,-

Verdifull bil

Men dette demper tydeligvis ikke interessen rundt bilen også. I skrivende stund er det hele 38 personer som har lagt inn bud i håp om å sikre seg 280-en.

Prisen er dermed oppe i over 25.000 dollar, eller tett oppunder 200.000 kroner før moms, frakt og forsikring, for eventuelt å få den hit til berget.

Slik importerer du drømmeveteranen:

Skikkelig fint restaurerte biler omsettes for over 200.000 dollar (1,6 millioner kroner) på det internasjonale markedet. Da snakker vi tipp-topp biler med "matching numbers" og som er i perfekt utstillingsstand.

Slik sett har man jo litt å lage bil for her - tross alt.

SL fantes som både 230 og 250, i tillegg til 280. Sistnevnte kom først i 1967.

Mercedes SL: Nei - det var ikke plass til to slike på et lite sted

Gikk i 200 - på radialdekk!

280-utgaven nådde akkurat magiske 200 km/t i toppfart, mens bensinforbruket var oppgitt til 1,65 l/mil, uten at noen brydde seg nevneverdig om nettopp det. Dette var på den tiden at bensinen var rød, luktet godt og het "Super" ...

SL var også en av de aller første bilene som ble levert med radialdekk som standard. 23.885 eksemplarer av 280 SL ble produsert.

Ganske nøyaktig halvparten av disse fant veien over til USA, akkurat slik som dette eksemplaret har gjort.

Les også: Ekte 300 SL "Gullwing" funnet under en skrothaug