Bilmerkene som selger minst i Norge

Blir du overrasket?  

Land Rover (fra venstre), Lexus og Fiat er blant de minste bilmerkene i Norge, målt på salg. De har alle under én prosent markedsandel.
Land Rover (fra venstre), Lexus og Fiat er blant de minste bilmerkene i Norge, målt på salg. De har alle under én prosent markedsandel.

I bilbransjen som i mange andre bransjer, handler mye om å bli størst mulig. Selge mange biler og ta store markedsandeler.

Men også i bilbransjen er det slik at ikke alle kan lykkes like godt. Når noen vinner, må gjerne også noen tape. Mens noen boltrer seg med store markedsander, er det andre som knapt synes på salgsstatistikkene.

De siste skal vi se litt nærmere på nå.

Lite merke, store ambisjoner

Etter at årets fire første måneder er over, er det til sammen sju bilmerker som har en markedsandel mellom 0,1 og 1 prosent i det norske markedet

Da snakker vi kjelleren i bilmarkedet. Vi snakker merker som neppe kvalifiserer til å kalle seg volummerker her hjemme, men som likevel kan være godt kjent også blant dem som ikke er så bilinteresserte.

Vi begynner på "toppen", der vi finner et lite merke med store ambisjoner.

Fortsatt langt opp 

Lexus har i flere år vært bittesmå i det norske markedet. Bredding av modellutvalget de siste årene, har imidlertid gitt vekst. Med 413 registrerte biler så langt i år, har Lexus en vekst på 116,2 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. 

Dette gir det japanske premiummerket en markedsandel på 0,9 prosent. Kraftig økning, altså. Men vi kan trygt fastslå at det fortsatt er et godt stykke opp til de tre tyske som Lexus liker å sammenligne seg med. Av dem har Audi solgt 2.039 biler, Mercedes har klart 2.218 og BMW 2.803 nye biler.

Lexus-eierne er mest fornøyd, les mer her:

Lite salg for Mini 

Mens Lexus øker, er det mer på stedet hvil for et merke som har 0,6 prosent markesandel. Her dreier deg seg om Mini, som går litt tilbake i salg så langt i år.

283 nordmenn har blitt eier av en ny Mini i 2015. Mini har de siste årene rullet ut en rekke nye modeller, men vi nordmenn har tydeligvis ikke latt oss friste nevneverdig av det.

Les testen: Klassens morsomste bil

Porsche øker

Hos Land Rover er tendensen negativ. De faller 25,2 prosent i Norge så langt i år. 211 registrerte biler, gir en markedsandel på 0,4 prosent. Her er en helt ny Discovery Sport på vei inn, den vil sannsynligvis få mer fart på salget utover året.

På plassen bak Land Rover finner vi et annet merke med høy entusiastfaktor, nemlig Porsche. Markedsandelen er på beskjedne 0,3 prosent, men med 132 nyregistrerte biler, har Porsche faktisk en økning på 26,9 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Dette er smart småbil med mye plass

Tregt for Dacia

Tre merker ligger så på 0,2 prosents markedesandel. Jeep er verdens største SUV-produsent, men her i Norge må de se seg frakjørt av veldig mange konkurrenter.

87 nye Jeep har rullet ut på norske veier så langt i år. Det er faktisk en markant økning fra fjoråret, opp hele 248 prosent. Det hjelper å komme fra svært lave volumer!

Dacia øker også, de er opp 44 prosent. Likevel handler det ikke om mer enn 75 nye biler. I mange andre europeiske land er Dacia en skikkelig suksesshistorie, her i Norge har det på ingen måte tatt av.

Norges billigste SUV ble mye rimeligere

Tynt modellutvalg

Helt til slutt tar vi med Fiat, som nesten er helt borte fra registreringsstatistikkene her hjemme. 75 biler er minus 44 prosent fra fjoråret. Det begynner å bli veldig lenge siden Fiat hadde særlig salg her til lands. Dagens importør gjennomførte et comeback-forsøk noen år tilbake, men har ikke hatt noen enkel jobb med et svært tynt modellutvalg.

Fiat som merke har i praksis havnet litt i bakleksa i forbindelse med at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler, og nå har en rekke merkevarer å ta hensyn til. 

Nå satses det på flere modeller i 500-familien, uten at det har hatt særlig innvirkning på salget så langt i år.

En Fiat er Norges billigste firehjulstrekker

Ny og ukjent SUV, er det smart?