Her får du stor luksusbil til hyggelig pris
Men det er ikke bare å kjøpe den første og beste!
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Er Audi A8 3.0TDI et trygt kjøp? Tenker da på modellen som kom ut i 2008.
Virker som det finnes lite info om disse på nett. Jeg lurer på å kjøpe meg en slik med rundt 100.000 km. på telleren. Pris på en slik er på rundt 350.000 kr.
Hva tror du om denne type bil? Finnes det typiske dyre feil? Er den styggdyr å vedlikeholde eller er det overkommelig? Takker for svar!
Benny svarer
Hei – svar skal bli! Audi A8 er på mange måter en fantastisk bil. Den er kul å kjøre og byr på fantastisk komfort, rikelig med krefter og fin presisjon, enten vi snakker om styring eller understell.
Men det er heller ikke et helt ufarlig bruktbikjøp. Ting kan gå galt og da blir det fort dyrt. Veldig dyrt...
Det verste verditapet er tatt på disse bilene nå, når vi snakker om 6-8 år gamle varianter, så prisene begynner absolutt å bli overkommelige. Det som kan ødelegge et ellers hyggelig bilhold her, er kostbare feil og reparasjoner.
Audi: Fra raring til luksusbil
Mange ting å følge opp
Det er derfor ekstra viktig å gjøre en grundig jobb i forkant av kjøpet her. Nøye sjekk av servicehistorikk og eierhistorikk er helt klar på sin plass, det samme er det med å forsøke å finne ut om kilometerstanden er riktig. Mange A8-er har blitt bruktimportert, og vi vet at juks her forekommer ubehagelig ofte.
Selv om kvalitetsfølelsen og den generelle byggekvaliteten er god, så har noen av bilene hatt mange irriterende feil på elektronikken. Innebelysning, ABS-bremser og originaltelefonen (simkort-holder) er eksempler på dette.
Bilen er også stor og tung. Det sliter på både bremser, dekk og forstilling. En litt nøye sjekk her er også på sin plass. A8 har luftfjæring, om noe går galt her så er dette relativt kostbart.
Som du sikkert vet så er A8 lagd av mye aluminium. Det kompliserer eventuelle karosserireparasjoner. Så en litt nøye sjekk av karosseriet er også på sin plass her.
Sjekk også at nødvendige oppdateringer i forhold til infoteinmentsystemet er utført.
Når det gjelder plassen så er den enorm i A8, både foran, i baksetet og i bagasjerommet. Kanskje ikke helt overraskende. Bilene er svært støysvake, og som nevnt; komforten er helt i toppklasse.
Audi A8: Den har tapt seg to millioner kroner
Utstyr viktig
Av utstyr bør man finne en bil som har komfortstoler (veldig gode!) 4-soners klimaanlegg, Webasto dieselvarmer og utvidet stereoanlegg. En del av disse bilene hadde også adaptiv cruisekontroll – har man først hatt det, klarer man seg ikke uten. Anbefales å finne en med dette.
Audis Quattro firehjulstrekk anbefales også, når vi nå først er i gang. Ikke bare gir det god framkommelighet på vinterføre, men påvirker også kjøreegenskapen positivt på sommerføre.
Utstyret har også mye å si for videresalg, når den tid kommer.
Ja, det er mye så sette seg inn i og ta stilling til. Audi A8 er en avansert bil og det gjelder å lete opp riktig eksemplar. Både med tanke på eiergleden, og for lommeboka.
Om bilen blir styggdyr å eie, eller overkommelig, kommer mye an på hvor grundig du er før kjøp. Og ikke minst handler der også om litt flaks eller uflaks. Fasit finnes ikke – det kan bli begge deler.
Ønsker deg lykke til!
Les vår test av ny Audi A8 her:
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: