Tesla tapte over en milliard kroner første kvartal 2015, det skyldes store investeringer både på batterifronten og i forbindelse med kommende Model X. Foto: Scanpix.
Tesla tapte over en milliard kroner første kvartal 2015, det skyldes store investeringer både på batterifronten og i forbindelse med kommende Model X. Foto: Scanpix.

Pengene renner ut av kassen hos Tesla

Men det har en helt naturlig forklaring.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med 1.762 eksemplarer, er Tesla Model S Norges nest mest solgte personbil så langt i år. Tesla-salget har også begynt å ta av i andre markeder, men likevel er det stygge minustall i regnskapet hos den amerikanske elbilprodusenten.

Da Tesla nylig la fram resultatet for første kvartal 2015, viste tallene et underskudd på 154 millioner dollar, eller rundt 1,15 milliarder kroner for denne perioden.

Flere tusen har bestilt

På papiret ser det naturligvis bekymringsfullt ut for en liten og fersk bilprodusent som Tesla. Men resultatet var likevel helt som ventet.

Tesla tar nemlig nå store investeringer på batterifronten, samtidig som de er i gang med å utruste fabrikken sin til å produsere den kommende SUV-en Model X. Den kan ikke komme fort nok for Tesla.

Allerede før produksjonsstarten, har flere tusen kunder betalt inn et depositum på denne bilen. Model X kommer i salg i tredje kvartal, og Tesla planlegger langt høyere produksjonsvolum i starten, enn de hadde på Model S.

Model S har fått 4x4, det er heftig! 

Koste halvparten

Målet er at 55.000 biler skal rulle ut fra fabrikken i California i år. Med det er Tesla fortsatt en svært liten bilprodusent i verdensmålestokk, men planen er at produksjonen for alvor skal ta av når de i 2017 lanserer sin Model 3.

Den skal koste halvparten av dagens Model S, og kan – hvis Tesla lykkes – bli det store gjennombruddet for elbilene på verdensbasis. Det er ventet at bilen skal vises i konseptform tidlig på våren neste år.

Ny Tesla-boom i bruktmarkedet

Lagre strøm fra solceller

Model 3 vil også kreve et betydelig volum av batterier, det skal Tesla dekke på den nye fabrikken de nå er i gang med å bygge sammen med Panasonic. 

Her er det snakk om investeringer i størrelsesorden fem milliarder dollar, eller rundt 37 milliarder kroner. Når denne fabrikken er i gang rundt midten av neste år, skal den doble produksjonen av lithuim ion-batterier på verdensbasis. 

Tesla har også store planer om å selge batterisystemer som kan installeres i boliger, og lagre strøm fra solceller. Etter at de gikk ut med nyheten om dette, har bestillingene haglet inn. 

Planen skal nå være å bruke 30 prosent av kapasiteten ved den nye batterifabrikken til dette, resten skal gå til bilproduksjonen.

Tesla bekrefter: Har begynt å lage Model X