Utviklingen av Jernbaneverkets nye distribusjonssystem FIDO har ikke gått på skinner. Skjermdump fra Jernbaneverkets video
Utviklingen av Jernbaneverkets nye distribusjonssystem FIDO har ikke gått på skinner. Skjermdump fra Jernbaneverkets video

Dette er appen som stanset tog-Norge

38 feil og forbedringer siden systemet ble tatt i bruk for en måned siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har ennå ikke funnet feilen, 20 personer jobber på spreng, sier pressevakt Dag Svinsås i Jernbaneverket til TV 2 i 9.30-tiden mandag.

Jernbaneverket opplyste i 7.30-tiden at det er en feil på kommunikasjonssystemet FIDO som førte til forsinkelser over hele landet. Med FIDO skal togførerne få sine kjøreordre på nettbrett.

Systemet som ble tatt i bruk i 12. april i år, har vært heftet med forsinkelser. I fjor høst beskrev prosjektleder Anders Linnerud FIDO overfor Lokomotivmands Tidende som «for ustabilt til å kunne tas i bruk», men at det skulle «finnes et reservesystem som skal brukes hvis FIDO ikke virker».

38 feil og forbedringer den siste måneden

Mandag bekreftet imidlertid Jernbaneverket at det ikke er noen reserveløsning, som en mobiltelefon, mellom togfører og togleder.

– Problemet er at togleder ikke får bekreftet om togførerne mottar kjøreordrene eller ikke. Dermed kan ikke togene kjøre, sier Svinsås i Jerneverket til digi.no.

Utviklingen av det nye systemet har ikke heller ikke gått på skinner. Sikkerhetskoordinator Odd Lynnebakke i Flytoget har uttalt at systemet ikke var spesielt godt tilpasset lokaltogskjøring, mens opplæringsansvarlig Rune Fossum i CargoNet syntes det var mange «bugs» i starten.

Etter at FIDO ble tatt i bruk, har det ifølge Jernbaneverkets endringslogg vært registrert 38 punkter med feil og forbedringer. Totalt er det nærmere 200 punkter i endringsloggen.

Driftsdirektør Jarle Røssland i Flytoget sier til TV 2 at de har opplevd at FIDO har fungert bra, helt frem til i dag, da det oppsto feil på det sentrale systemet. Problemene med manglende reserveløsning rammet ikke Flytoget.

– Vi har et godt backupsystem, men erfarer at det har vært problemer som vi skal ta opp i evalueringen, sier Røssland.

– Har ikke gått for fort i svingene

Sverre Kjenne, som er ansvarlig for signal og tele i Jernbaneverket, sier at de så langt ikke kan fastslå at det var appen som krasjet mandag morgen.

– Det er mange systemer som skal snakke sammen, så det er ikke gitt at feilen oppsto i selve appen, sier Kjenne til TV 2.

Han forteller at det nye systemet har gjennomgått en fire måneders testperiode før det ble tatt i bruk. De fleste punktene som kommenteres i endringsloggen er «småplukk», sier han. 

– Det har vært en kontrollert prosess med testing. Jeg føler ikke at det har gått for fort i svingene med innføring av FIDO, sier Kjenne.