FEIL: Denne informasjonen møter togpassasjerer på perrongene i Norge mandag morgen. Foto: Espen Eide/TV 2
FEIL: Denne informasjonen møter togpassasjerer på perrongene i Norge mandag morgen. Foto: Espen Eide/TV 2

Togforsinkelser i store deler av landet

Det er en feil i en app som har vært brukt i én måned til å kommunisere mellom tog og sentralen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jernbaneverket melder om feil på kommunikasjonssystemet FIDO som fører til forsinkelser på togene i store deler av landet. Feilsøking pågår, opplyser Jernbaneverket på Twitter.

Distribusjonssystemet FIDO har vært i drift siden 12. april 2015.

Systemet er basert på en nettapplikasjon som gir informasjon om togframføring og arbeid i spor.

Systemet innebærer en omlegging fra manuell distribusjon av papirer og dokumenter til en automatisert og målrettet elektronisk utsendelse av informasjon til PC eller nettbrett. 

– Vi har 20 personer som jobber på spreng for å finne feilen, sier pressevakt Dag Svinsås i Jernbaneverket til TV 2 i 9.30-tiden.

Han sier at togene går, men de går svært sakte. Han beklager overfor togpassasjerene som er rammet av feilen. 

NSB måtte mandag morgen sette inn buss for tog.

– Vi sender ut busser, men nå i startfasen blir det litt vilkårlig hvor de dukker opp, sier pressevakt i NSB, Håkon Myhre til NRK.

Jernbaneverket opplyste i 7.30-tiden at det er en feil på kommunikasjonssystemet FIDO som fører til forsinkelser over hele landet. I fjor høst beskrev prosjektleder Anders Linnerud FIDO som «for ustabilt til å kunne tas i bruk», men at det skulle «finnes et reservesystem som skal brukes hvis FIDO ikke virker».

Mandag bekrefter imidlertid Jernbaneverket at det ikke er noen reserveløsning, som en mobiltelefon, mellom togfører og togleder.

– Problemet er at togleder ikke får bekreftet om togførerne mottar kjøreordrene eller ikke. Dermed kan ikke togene kjøre, sier Svinsås i Jerneverket til digi.no.