REN ENERGI: Med solen som energikilde står flyet nå i Nanjing i Kina og venter på at været skal bli godt nok til å fly over Stillehavet. Foto: solarimpulse.com
REN ENERGI: Med solen som energikilde står flyet nå i Nanjing i Kina og venter på at været skal bli godt nok til å fly over Stillehavet. Foto: solarimpulse.com

Soldrevet fly klar for maratonferd over Stillehavet

Fem døgn vil det ta å fly 8000 kilometer fra Kina til Hawaii.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alt er testet og klart, og mannskapet venter bare på en gunstig værmelding før flyet tar av fra Nanjing med kurs østover. Første mulige avgangstid er 12. mai.

Solar Impulse er i ferd med å bli det første soldrevne flyet som flyr jorda rundt helt uten utslipp. Den neste strekningen blir den lengste som noen gang er fløyet av et soldrevet fly.

Pilot Andre Borschberg skal føre flyet over Stillehavet.

– Det blir mitt livs flytur, skriver sveitseren på Twitter.

Trenger ikke drivstoff

Solar Impulse er det eneste flyet som kan fly natt og dag på solenergi, uten å forbruke en dråpe drivstoff. Flyet har én sitteplass, fire elektromotorer og et enormt vingespenn på 72 meter. Det er mer enn en Boeing 747. Vekten er 2,3 tonn.

Solcelleflyet kan fly høyt, men spesielt fort går det ikke. På de tidligere strekningene har gjennomsnittsfarten ligget på rundt 100 kilometer i timen.

17.000 solceller på vingene sørger for kraft til de fire motorene. På dagtid sørger sollyset for å lade litium-batterier, som får fart på motorene på nattestid. I teorien er det nesten ingen grenser for hvor lenge flyet kan holde seg i luften.

KLAR FOR LANGTUR: Pilot Andre Borschberg trener yoga og meditasjon før maratonturen over Stillehavet. Foto: solarimpulse.com
KLAR FOR LANGTUR: Pilot Andre Borschberg trener yoga og meditasjon før maratonturen over Stillehavet. Foto: solarimpulse.com

Imidlertid er det en grense for hvor lenge et menneske klarer å oppholde seg i den lille cockpiten. Fem døgn kan bli litt av en prøvelse for Andre Borschberg.

Fem døgn i en trang cockpit

Det vil bli både ekstremt kaldt og svært varmt, og piloten vil trenge åtte oksygenflasker for å puste i den tynne luften. Det han skal spise og drikke underveis må planlegges nøye.

Borschberg øver meditasjon, yoga og ulike pusteteknikker for å forberede seg til turen. 

Solar Impulse tok av fra Abu Dhabi 9. mars, og der skal ferden ende om flyet klarer å krysse Stillehavet, Amerika, Atlanterhavet og Europa/Afrika.

VOLDSOMME DIMENSJONER: Flyets vingespenn er større enn en Boeing 747, men vekten er ikke stort større enn for en voksen SUV. Foto: solarimpulse.com
VOLDSOMME DIMENSJONER: Flyets vingespenn er større enn en Boeing 747, men vekten er ikke stort større enn for en voksen SUV. Foto: solarimpulse.com