Audi har noen legendariske råtasser på samvittigheten. Svært få klarer å realisere en slik som denne – men her er en som har fått det til. Foto: Privat
Audi har noen legendariske råtasser på samvittigheten. Svært få klarer å realisere en slik som denne – men her er en som har fått det til. Foto: Privat

Geir (49) har råtassen de fleste bare kan drømme om

Kun litt over 200 eksemplarer ble bygget av Audis ekstreme rallybil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Gjennom de drøyt 100 årene som bilen har vært et relativt dagligdags innslag i folks liv, har de fleste av oss valgt oss noen favoritter, basert på egen smak.

Det er nok knapt mer enn en håndfull biler som gjennom historien har blitt så ikoniske, og hatt en så bred appell, at de faktisk står på ønskelisten til så godt som alle. Men noen finnes – og bilen på disse bildene er trolig en av dem.

Les også: Karl har en Audi som "ingen" har hørt om...

Snarlik, men helt annerledes

I hvertfall nesten. For et litt nøye blikk vil avsløre at vi her ikke bare snakker om en «vanlig» Audi Ur-Quattro, men faktisk en Sport Quattro. De er snarlike på litt avstand, men die hard-entusiastene ser allerede i stummende mørke forskjell.

Og forskjell er det. I massevis.

Fra siden ser man snart at det er den spesielle Sport Quattroen – hjulavstanden er hele 32 cm kortere enn på Ur-Quattroen, og den kompakte bilen har ikke den samme flyten i linjene. Foto: Privat
Fra siden ser man snart at det er den spesielle Sport Quattroen – hjulavstanden er hele 32 cm kortere enn på Ur-Quattroen, og den kompakte bilen har ikke den samme flyten i linjene. Foto: Privat

Bilen de fleste tenker på, og drømmer om, er Audi Quattro – den litt firkantede sportscoupeen som ble utviklet fra 80-karosseriet, begavet med produsentens første firehjulstrekk-system, og som i ettertid altså benevnes som «Ur-Quattroen» over nær sagt hele verden. Den kom på markedet i 1980, hang med i 10 års tid, og selv om den hele tiden var fryktelig kostbar, ble den tross alt produsert i et antall stort nok til at de fleste som virkelig går inn for det, kan ha et realistisk mål om å skaffe seg en i løpet av livet.

Les også: 200 Turbo – den første luksus-Audien er blitt en sjeldenhet

Rendyrket rallybil

Men bilen på disse bildene er altså noe ganske annet.

Sport Quattro kom på markedet i 1984, etter at den «vanlige» hadde blitt en umiddelbar suksess i nær sagt alle motorsport-grener den hadde deltatt i, og gitt Audi et status-oppsving som man vel neppe hadde sett for seg i Ingolstadt. Dermed ville man raskt «mer», og den nye modellen ble utviklet som et rent verktøy for å dominere rallysportens Gruppe B.

Gode sportsseter preger interiøret, som også er overraskende forskjellig fra øvrige Audier. Så kostet da også bilen dobbelt så mye som en Porsche 911 Turbo da den var ny – og i dag flere ganger mer... Foto: Privat
Gode sportsseter preger interiøret, som også er overraskende forskjellig fra øvrige Audier. Så kostet da også bilen dobbelt så mye som en Porsche 911 Turbo da den var ny – og i dag flere ganger mer... Foto: Privat

Den lignet på sitt opphav, men forfra var den enkel å skille på grunn av annet grilldesign og enda bredere skjermer, og fra siden var forskjellene svært åpenbare: Fasongen var lik, men med hele 32 cm kortere hjulavstand og en brattere frontrute-vinkel ble Sport Quattroen svært kompakt å se på.

Les også: Artz – mannen som bygde de Audiene som ikke Audi bygde selv

Proporsjonene ble langtfra like harmoniske som på Ur-Quattroen, men det spilte ingen rolle: Denne spesialversjonen, for øvrig med karosseri bygget stort sett i karbon og andre lettvektsmaterialer, var ment for seriøs racing, og ikke for å vinne skjønnhetskonkurranser.

450 hk og karbon-karosseri

Under panseret fant man merkelig nok en femsylindret motor med litt mindre volum enn Ur-Quattroen, nærmere bestemt 2,1 liter, noe som hadde sin forklaring i grensene for Gruppe B. Men det var ikke mangel på krefter, rundt 450 hester skal det ha vært i racingutgavene som i tråd med planen gjorde temmelig rent bord i sin klasse, hvis vi ikke husker helt feil.

Men det var racing-utgaven. Som vanlig måtte det bygges noen utgaver til for vanlig gatebruk for at bilen skulle godkjennes for racing, og de fikk like over 300 hester under panseret. Det er nærliggende å tro at også noen av gate-eksemplarene ble kjøpt for å brukes i bilsport-sammenheng, men uansett: Med bare 214 eller 224 produserte biler totalt – kildene spriker litt her, var aldri Sport Quattroen noen «vanlig» bil, og som nevnt innledningsvis var den både så hypersjelden og utrolig kostbar at det ikke engang var noen vits i å drømme om den.

Frontruten er brattere, grillen og støtfangerne annerledes, og også panseret har flere luftinntak på verstingbilen enn på den mer langlivede og utbredte Ur-Quattroen. Foto: Privat
Frontruten er brattere, grillen og støtfangerne annerledes, og også panseret har flere luftinntak på verstingbilen enn på den mer langlivede og utbredte Ur-Quattroen. Foto: Privat

Les også: Bygget Quattro selv – bare 18 kilo er igjen av utgangspunktet...

For de fleste, vel å merke. For noen entusiaster er sta nok til å drømme om selv det helt uoppnåelige. Geir, eieren av denne bilen, er ikke uventet en slik.

En av tre i Norge

Et gammelt ordtak fra Amcar-kretser sier at «uansett hvor sjelden en bil er, så finnes det en i Norge». Slik sett er det kanskje ikke overraskende at det også finnes en Sport Quattro i Norge – men sannheten er at det faktisk finnes hele tre slike biler her i kongeriket, forteller Geir.

Han måtte forståelig nok lete lenge før han fant sin bil, og hadde nok regnet med å måtte hente den fra utlandet. Tilfeldighetene ville det imidlertid slik at han fant en som allerede hadde kommet hit flere år i forveien, etter først å ha takket nei til en som ble frembudt til salgs for 3,6 millioner kroner – før norsk moms.

Hvor utrolig det enn høres kunne nok også en slik pris ha vist seg å bli en god investering for en av disse ekstreme bilene, som det internasjonale markedet bare ser ut til å verdsette høyere og høyere. Nå spiller det imidlertid liten rolle for ham, som bildene viser har han ingen grunn til å ønske å bytte ut denne Sport Quattroen, som vi tipper at må være en av de fineste som finnes bevart av de kanskje mest ekstreme rally-Audiene i historien.

Les også: Ny designfilosofi – i fremtiden skal Audiene se slik ut

Volumet var ørlitegrann mindre i helaluminiumsmotoren i Sport Quattro enn i den
Volumet var ørlitegrann mindre i helaluminiumsmotoren i Sport Quattro enn i den "vanlige" Ur-Quattroen, for å tilpasse seg rally-reglementet. I løpsversjon ga den likevel rundt 450 hester, i gateversjon som her 306. Foto: Privat

Eier: Geir Helge Hagen, (49).

Bosted: Bergen

Litt om meg selv: Har utdannelse i bilfag, men jeg jobber i dag som daglig leder i et bemanningsselskap.

Bilen: Audi Sport Quattro.

Hvor lenge har du eid den? Jeg kjøpte denne i 2014.

Original og velbevart

Hva har du gjort med den? Dette er en original bil som det kun er tatt stor service
på med originale deler.

Liker best med bilen: Alt!

Liker minst med bilen: Det er ingen ting jeg ikke liker med denne bilen.

Beste opplevelse med bilen: Rett og slett å kjøre den.

På Audi fra 1980-tallet er sorte baklamper og felt i midten ensbetydende med en sportslig bil – eller fører. Her er det så langt fra juks man kan komme. Foto: Privat
På Audi fra 1980-tallet er sorte baklamper og felt i midten ensbetydende med en sportslig bil – eller fører. Her er det så langt fra juks man kan komme. Foto: Privat

Fremtidsplaner for bilen: Har tenkt å samle på denne i mange år fremover.

Drømmebil: Har allerede alle mine drømmebiler.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Drømmen om en "vanlig" Ur-Quattro er mulig å realisere

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Geir om? Bruk kommentarfeltet under!