Vanlig stasjonsvogn? Nei, dette er et sjeldent råskinn!

Rune (45) sørger for å holde den 100 prosent original.

Mulighetene for å kjøpe sportslige stasjonsvogner på grønne skilter førte til at det kom inn mange tøffe Audier til Norge på 1990-tallet. Men denne er mer spesiell enn man først oppdager. Foto: Privat
Mulighetene for å kjøpe sportslige stasjonsvogner på grønne skilter førte til at det kom inn mange tøffe Audier til Norge på 1990-tallet. Men denne er mer spesiell enn man først oppdager. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få bilprodusenter har utviklet så mange sportslige modeller i løpet av de siste 25 årene som Audi. Og det har gitt resultater: På denne måten har de bygget en stor og trofast «menighet», og de har solgt enormt med biler av alle typer, også de mer beskjedne.

Les også: Ojsann, en AMG-versting med hele seks (!) hjul!

Den gamle markedsførings-tesen «race on Sunday, sell on Monday» fungerer altså. Og mange nordmenn kjøper allerede i ung alder Audier med beskjedne spesifikasjoner, med klare drømmer om å få dem til å ligne på noe adskillig mer hårete etterhvert.

Mange offer for ombygging

Nettopp derfor er det få merker som er sjeldnere å finne i original stand enn nettopp disse, om man beveger seg på treff og åpne bane-eventer. Entusiastene er mange, midlene kanskje ofte litt begrenset, men siden idérikdommen og skrulysten ikke kjenner noen grenser, blir det mange forskjellige kreasjoner å se.

Men midt i flommen av grønne luftfiltere, røde og blå slangekoblinger, større turboer og ekstra kjølere finnes en og annen godt bevart original Audi også her i landet. Og kanskje er det slik at man må være en enda større entusiast for å klare å la bilen være akkurat slik ingeniørene i Ingolstadt mente den skulle være, i stedet for å finne på noe lurere selv.

Her har vi med en slik sjelden bil å gjøre – og en slik sjelden eier. Når man ser bildene er det ikke vanskelig å forstå at den blir godt tatt vare på.

Les også: Denne Volvoen er et råskinn – takket være en japansk V8-motor...

Familiesportsbil med pondus

Sjelden er den forresten også i utgangspunktet, uavhengig av hvordan den har blitt tatt vare på. Betegnelsen «S6 Plus» avslører den som en av de aller siste sportsutgavene av denne generasjonen, og for en gangs skyld synes nettkildene å være enige om et produksjonstall på 855 Avant-utgaver i tillegg til et svært begrenset antall sedaner.

Audis svar på BMW M5 hadde startet med 200 Turbo-modellene av det gamle «Typ 44»-karosseriet på 1980-tallet, som spesielt med 20-ventilers femsylindret motor og quattro-systemet på plass ble en ganske våken bil. Men Audis familiesportsbil fikk mer pondus da sportsutgaven Audi 100 S4 kom litt inn på 1990-tallet – bilen som etter faceliften og navneskiftet ble hetende Audi S6.

Fremdeles var turbofemmeren standardutstyr da disse bilene var nye, og takket være totalvekt som tillot ombygging til «stasjonsvogn-varebil» med grønne skilter kom det også en god del slike biler til Norge. Audis 4,2 liters V8 kunne også leveres og ga bilen en helt annen karaktér, men publikum i Norge valgte i langt større grad en hissig turbofemmer enn en momentsterk V8.

Les også: Kul gammel pickup – enkle, spartanske, men langtfra gratis...

Pris både i innkjøp og på forbruk hadde nok også noe å si.

Finale-versjon med ekstra pulver

Men det var altså da det gikk mot en ny utgave av Audis A6/S6 på slutten av 1990-tallet at bilen på disse bildene så dagens lys. Alle ventet på en helt ny modell, og det var sikkert for å holde interessen oppe mot slutten av modellens livsløp at «Plus»-utgaven kom til.

I forhold til den vanlige S6-utgaven kom den kun med V8-motor og sekstrinns manuell kasse, og her var effekten på åtteren klemt forbi 300-streken, til solide 326 hester. For å takle det ble fjæringen strammet opp, og bilen fikk også fetere bremser enn det som hadde vært vanlig på S6 til da.

Les også: RS5 – dette Audi-råskinnet bygger på mye nostalgi

En slik bil er det altså denne stolte eieren har klart å få tak i, i helt original stand – noe som må betraktes som et sjeldent lykketreff etter nesten 20 år på veien. Så høres det også ut som at han betrakter denne bilen som en «keeper»…

Eier: Rune Sundt Larsen, (45).

Bosted: Kongsberg.

Litt om meg selv: Vanskelig å si, men tror selv at jeg er ærlig og grei å ha med å gjøre. Har bildilla, selvfølgelig!

Blir tatt godt vare på

Bilen: Audi S6 4,2 Plus Quattro, 1997 modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden september 2014.

Hva har du gjort med den? Har tatt full motorservice nylig og understellsbehandlet den.

Les også: M5 Touring – også "originalen" kom i stasjonsvogn-utgave etter hvert

Liker best med bilen: Masse krefter og komfort samtidig. Nydelig lakk. Interiøret.

Liker minst med bilen: Finner ikke noe negativt å si i farta.

Beste opplevelse med bilen: Å cruise avgårde og nyte lyden av V8er´n.

Framtidsplaner for bilen: Denne bilen skal holdes original og vedlikeholdes.

Drømmebil: Huff, det er veldig mange å velge i.

Annet: S6 plus Avant er kun laget i 855 eksemplarer. 0-100 går på 5,7 sek. Motoren har 326 hk og 400 Nm. originalt. Bilen er et sjeldent syn på norske veier.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Hurra – nye avgifter gjør gamle drømmebiler langt mer oppnåelige!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Rune om? Bruk kommentarfeltet under!