TILBUD: Kjedene legger ikke skjul på at billige pølser er et lokketilbud, som er ment for å gi kundene en bedre handleopplevelse og til å kjøpe mer. FOTO: Matkontrollen/TV 2
TILBUD: Kjedene legger ikke skjul på at billige pølser er et lokketilbud, som er ment for å gi kundene en bedre handleopplevelse og til å kjøpe mer. FOTO: Matkontrollen/TV 2

Derfor er Statoil- og Ikea-pølsene så billige

Statoil selger wiener for en tier, og Ikea sine koster kun fem kroner. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2014 kjøpte vi 10 millioner wienere på Statoil, og 1,6 millioner wienere hos Ikea.

Prisen på ti og fem kroner er sikkert noe av forklaringen på de store salgstallene. For det kan vel neppe være smaken? Eller er billigpølsene likeså gode som de dyrere alternativene?

Pølsemakeren sjekker

Matkontrollen besøker pølsemaker Daniel Byskov. Med oss har vi både Ikea- og Statoilpølser og dessuten pølser fra Finsbråten, Gilde og Firstprice.

– Både vekt og kvalitet kan være med å forklare de lave prisene hos Ikea og Statoil, mener pølsemaker Byskov.

Smak og kjøttkvalitet

Men vi ber ham sjekke nærmere, og pølsemakeren finner at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. Hva med kjøttkvaliteten, kanskje den er dårligere?

– Finsbråten sin smaker klart bedre, og Ikea sin er dårligst på smak, konkluderer Byskov.

PØLSEKONTROLL: Matkontrollen finner ut at billigpølsene er litt kortere, litt lettere, men at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. FOTO: Matkontrollen/TV 2
PØLSEKONTROLL: Matkontrollen finner ut at billigpølsene er litt kortere, litt lettere, men at kjøttandelen er nokså lik for alle produktene. FOTO: Matkontrollen/TV 2

Pølsemakeren sjekker også lengde og vekt på pølsene. Finsbråten sin er lengst med 23 cm, Ikea sin er 19, og Statoil sin er kortest med 18 cm. Også veiingen gir tilsvarende resultat. Billigpølsene er 10-20 gram lettere enn de dyrere.

Forklaringen

– Jeg tror det er lokketilbud, jeg. I hvert fall for Statoil sin del der man kommer inn og kjøper mye annet, sier Lars Erling Olsen, professor i markedsføring ved Markedshøyskolen.

– Men for Ikea tror jeg det handler om å få folk til å bli lenger på varehuset.

Og dessuten mener professoren det har betydning for hele handleopplevelsen.

– Hvis man får en billig pølse når man kommer til Ikea, så føler man at man har gjort en ganske god avtale og at det var en ganske hyggelig opplevelse.

Matkontrollen på TV 2 torsdager klokka 20:00 og når du vil på TV 2 Sumo (krever abonnement).