Denne bilen er som en støvel – og vi liker det!

Lar seg ikke skremme av noe. Les testen:

Subaru Forester er bilen som bare skinner mer og mer, jo tøffere og mer sølete underlaget blir. Det er en fryd å ratte denne bilen på sleipe og ugreie skogsveier.
Subaru Forester er bilen som bare skinner mer og mer, jo tøffere og mer sølete underlaget blir. Det er en fryd å ratte denne bilen på sleipe og ugreie skogsveier.

Hva er dette?

Subaru Forester er kanskje den mest ujålete SUV-en på markedet. Og sammenligningen med støvelen er på alle måter ment positivt. Dette er bilen kan plukke ut av garasjen når det virkelig blåser, snør, regner eller hagler. Når sørpa er dyp og sleip, kjerreveien full av dype hull eller snøen ligger tykk – og alle "finskoene" er redde for å luske ut av garasjen.

Denne utgaven har vært på markedet siden 2013 – men først nå kommer den med kombinasjonen automatgir og dieselmotor.

Det vil si, med automatgir mener vi her Lineartronic. Det er en trinnløs CVT-kasse. I utgangspunktet ikke noe vi har særlig sansen for. Men i Subaru har den overrasket positivt ...

Les også: Subaru Forester: Her snakker vi heftig familiebil

Hvordan er den å kjøre?

Det første vi tenker på, er at vi sitter veldig høyt og har god oversikt i denne bilen. Det skyldes blant annet imponerende god bakkeklaring. Det gir svært gode offroad-egenskaper. 

Ofte er det nemlig bakkeklaring, i kombinasjon med for langt overheng slik at du ikke kommer opp de bratteste bakkene, som begrenser framkommeligheten utenfor allfarvei.

Forester har korte overheng foran og bak, og det kjennes nesten som om du kan krabbe rett opp. I tillegg har du et meget solid firehjulsdrift-system, med et eget offroad-program, som drar deg fram nesten overalt.

Forester er likevel smør og brød-varianten av offroad-bilene. Det er ikke justerbart understell som kan senkes eller stilles på ulike moduser. Du får 22 cm bakkeklaring, noe som bidrar til at den ikke er sporty å kjøre – selv med boxer-motor som senker tyngdepunktet mest mulig. 

Dieselmotoren støyer også litt mer enn ønskelig, og en del av støyen finner veien inn i kupeen.

Automatgirkassen er i utgangspunktet trinnløs. Men den er programmert  til å "late som" den har seks trinn. Det fungerer veldig bra. Opplevelsen er nært opptil det å kjøre en vanlig automat, det er ikke rykk og napp eller unødvendig høy støy under litt gasspådrag.

Dette er helt klart blant de bedre CVT-løsningene vi har testet.

Les også: Tre med 4x4 til under 100.000 kroner

Finest utenpå eller inni?

Forester vinner ingen designpriser. Rett forfra og bakfra ser den litt unaturlig høy og smal ut. Det henger naturligvis sammen med bakkeklaringen.

Profilen er den vinkelen som kler bilen best. Da ser den mer barsk og SUV-aktig ut.

Men på design trengs det en skikkelig oppgradering for å kunne måle seg med klassens kanskje lekreste: Mazda CX-5.

Innvendig er det heller ingen overdådig luksus eller premiumfølelse. Men det er solid. Den har også fått det nye infoatainmentsystem, det samme som i nye Outback.

Det betyr noen fordeler og ulemper – blant annet at det er litt tungvint å bruke, og at skjermen er vinklet slik at den kan reflektere solen og gjøre den uleselig. Men det betyr også at du får det imponerende gode Harman/Kardon-stereoanlegget.

Les også: - Subaru eller Audi - hva skal jeg velge?

Hvordan er plassen?

Forester er en relativt kompakt bil, men plassen er godt utnyttet. Dermed kan voksne fint sitte i baksetet uten å føle seg som sild i tønne. Både beinplass og takhøyde er overraskende god.

Dessuten har du god utsikt. Setene er plassert høyt, og vinduene er store. Panorama takluke gir godt med lys og bidrar også til å understreke følelsen av god plass.

En liten praktisk detalj er dørene. De strekker seg forbi kanalen, slik at du unngår å bli skitten hver gang du går ut og inn av bilen.

Bagasjerommet er på 505 liter, og øker til 1.592 når du legger ned ryggen på baksetene. Men gulvet blir ikke helt flatt, så når du skal skyve inn noe som er tungt og langt, blir det litt unødvendig slitsomt.

For øvrig blir plassen noe mindre om du skal ha elektrisk bakluke. Volumet kryper da til 488 liter.

Det er ellers en rekke små og store oppbevaringslommer og koppholdere strategisk plassert rundt om i bilen. Det er slikt du fort setter pris på.

Les også: Subaru Outback: Helt ny og mye bil for pengene

Går den bra?

0-100 km/t er gjerne en pekepinn på hvor sprek en bil er. Dette er imidlertid ikke den øvelsen der Forester biter hardest fra seg. Testbilen med 2-liters boxerdiesel på 147 hk, trenger 10,2 sekunder. Her er det mange som er raskere.

Under vanlig kjøring føles ikke Forester dvask og treg, takket være et friskt dreiemoment på 350 nm. Men den mangler det lille ekstra skyvet når du virkelig trenger det.

Forbruket er forøvrig noe høyere enn vi hadde håpet på. 0,6 l/mil er mer enn de to argeste konkurrentene.

Med manuell gir klarer den seg med 0,56 l/mil. Men de aller fleste vil nok nå velge den med automatgir.

Les også: Nå kan du gjøre gode kjøp på bestselgeren

Konklusjon:

Subaru kommer sent til festen, med kombinasjonen av automatgir og dieselmotor, som lenge har vært det foretrukne valget i dette segmentet. Her har blant andre Mazda CX-5 og Toyota Rav4 fått regjere en god stund allerede. Disse har også lavere forbruk og et mer tidsriktig design utvendig og innvendig.

Subaru frister med bedre framkommelighet enn sine konkurrenter. Når det kommer til pris er den litt billigere enn Toyota Rav4 og litt dyrere enn Mazda CX-5.

Subaru forventer å selge hele 1.400 Forester i år. Vi tror at de som velger Subaru i denne klassen, er ekstra opptatt av framkommelighet og offroad-egenskapene.

Les også: Dette er det viktigste når vi skal kjøpe nybil