På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Bilen kan trygt kalles sjelden, og det blir ingen liten jobb å få den tilbake i originalstand igjen. Rundt 30 eksemplarer av P1800 cabriolet skal ha blitt bygget, i regi av Volvo-forhandleren Volvoville. Foto: ebay.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
<p class="active">Det vakte oppsikt blant Volvo-entusiaster over hele verden da bilen på bildet over dukket opp på auksjonsnettstedet ebay.com.</p>
<p class="active">For en P1800 cabriolet, det finnes vel ikke? Nei, Volvo bygde aldri en slik versjon av sin poulære sportscoupe. Da er det kanskje nærliggende å tro at det her er snakk om en hjemmelaget cabriolet, der noen rett og slett selv har kappet taket av bilen. Men det er ikke det som har skjedd her.</p>
<p class="active">Denne bilen skal nemlig være en av rundt 30 eksemplarer som ble spesiallaget av en Volvo-forhandler i New York, selskapet het Volvoville.</p>
<h2 class="active drop-bottom">Et skritt lenger</h2>
<p class="active drop-bottom">På midten av 1960-tallet var Volvo et temmelig eksotisk bilmerke i USA. P1800 var en viktig imagebygger for svenskene. Prestasjonene var langt unna sportsbilnivå, men designet vakte oppsikt og hentet mange nye kunder til merket.</p>
<p class="active drop-bottom">Hos Volvoville ville man imidlertid ta det hele et skritt lenger. Bakgrunnen var at de hadde mistet et viktig bein å stå på. I tillegg til Volvo, hadde de nemlig i flere år også solgt engelske sportsbiler. Så kom en konkurrent og snappet opp det agenturet. Dermed fryktet man at mange av kundene ville forsvinne.</p>
<p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/4123869">Denne har gått lengst av alle i verden</a></p>
<p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/5614114">P1800 fantes som stasjonsvogn også, les mer om den her:</a></p>
<h2 class="active drop-top">Bygget rundt 30 stykker</h2>
<p class="active"><span style="line-height: 1.5;">Svaret på dette, ble en helt egen utgave av P1800. Volvoville gikk i kompaniskap med en lokal båtbygger, som leverte takkonstruksjon og kalesje. Dermed kunne de tilby cabriolet, og et temmelig unikt eksemplar av arten.</span></p>
<p class="active">Rundt 30 eksemplarer skal ha blitt bygget og solgt, før var slutt for denne utgaven på slutten av 1960-tallet. Om det var Volvo som satte ned foten, eller om det var manglende etterspørsel som gjorde utslaget, er uklart.</p>
<p class="active">Hvor mange av disse bilene som fortsatt er i live, er heller ikke kjent. Dette rustne og temmelig mangelfulle eksemplaret befinner seg i Arizona.</p>
<p class="active"><a href="http://www.ebay.com/itm/181729284878?rmvSB=true">Klikk her for å se annonsen på bilen</a></p>
<h2 class="active">Manglet papirer</h2>
<p class="active">Det ble lagt ut med startbud på 100 dollar, eller rundt 750 norske kroner. Men før budrunden eventuelt kunne begynne å ta av, ble auksjonen stoppet av selgeren. Årsaken skal være uklarheter rundt dokumentene til bilen, noe som blant annet kan skape problemer hvis den skal selges ut av USA.<br>Selgeren ber nå interessenter om å holde an litt, og antyder at bilen vil komme ut til salgs igjen om et par måneder.</p>
<p class="active">Og her er det ikke bare papirer som mangler. Bilen er mildt sagt som et utgangspunkt å betrakte. Selgeren beskriver den som ”rullbar”. Kjørbar i ordets vanlige forstand er den ikke, her mangler det nemlig både motor og girkasse.<br>Den har heller ikke dashbord, eller særlig mye annet av interiøret intakt. Hele takkonstruksjonen ser også ut til å ha forsvunnet ett eller annet sted på veien.</p>
<p class="active"><a href="http://www.tv2.no/a/3924042">Denne designbomben drømmer mange om</a></p>
<h2 class="active drop-bottom">Litt av en jobb</h2>
<p class="active drop-bottom">Det betyr i praksis at en kjøper som ønsker å sette bilen tilbake til originalstand har litt av en jobb foran seg. Noen av delene er kurante å få tak i, andre må man nok rett og slett få spesiallaget. I tillegg snakker vi mange, mange timers jobb.</p>
<p class="active drop-bottom">Derfor gjelder det nok å ha både penger, pågangsmot og god tid hvis dette prosjektet skal kunne gjennomføres. Men da har man altså til gjengjeld en Volvo som virkelig kan kalles sjelden.</p>
<p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/3756233">LES OGSÅ: Dette er bilene Volvo aldri laget</a></p>
<p class="active drop-bottom"><a href="http://www.tv2.no/a/6176106">Annonsen tok helt av, du skjønner kanskje hvorfor?</a></p>
<p class="active drop-bottom"> </p>
<p class="active drop-top"> </p>
Slik ser den ut med tak, Volvo fikk mye skryt for sin smekre coupe.
Volvo P1800 er forlengst blitt en klassiker. Men cabrioletutgaven er absolutt ikke noe vanlig syn.