Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar har aldri riktig klart å utfordre de tyske premiummerkene - men snart er det klart for en bil som bør ha gode forutsetninger for å klare nettopp det.

Vi snakker om den helt ny Jaguar XE. En bil som kan bli brysom for konkurrentene.

Under eierskapet til indiske Tata, har det meste pekt riktig vei for merket de siste årene.
Nå kommer nye XE, som blir en viktig volummodell.

Jaguar XE er på størrelse med AudiA4 og BMW 3-serie
Jaguar XE er på størrelse med Audi A4 og BMW 3-serie

Skal inn i nytt, tøft segment

Jaguar har også gjennomgått en liten designrevolusjon – og nå er ambisjonen å vokse. Fort og mye!

Det gjelder også her hjemme, og med nye XE har de bilen som virkelig kan sørge for det. Her snakker vi nemlig svært aggressiv prising.

XE har en startpris på 399 900 kroner. Altså, splitter ny og vaskekte Jaguar til under 400 000 kroner! Det er omtrent det samme som man betaler for en VW Passat eller en Opel Insignia.

Men det er nok ikke slike modeller denne skal konkurrere mot. I første rekke sikter XE seg inn mot BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. 

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Interiøret i Jaguar XE skal holdesvært høy standard.
Interiøret i Jaguar XE skal holde svært høy standard.

Satser på kjøreglede

Og  Jaguar skal ha forberedt seg godt.
Interiør er en kjent paradegren for Jaguar og skal i kjent stil være både luksuriøst og komfortabelt, med moderne materialer og utført i tradisjonelt Jaguar-håndverk. 

Vektfordelingen skal være 50/50 foran og bak, noe som igjen borger godt for balansen og kjøreopplevelsen. I tillegg er understellet satt opp for å kombinere det sporty med det komfortable.

I forhold til norske avgifter, har Jaguar motorer med lavt forbruk og utslipp.

Innstegsmodellen har dieselmotor på 163 hk/380 Nm. Sistnevnte har et CO2-utslipp på bare 99 gram/km. og et forbruk ved blandet kjøring på bare 0,38 l/mil. - noe som blir klasseledende med såpass sterk motor.

Den har også svært lav luftmotstand, 0,26 CW, noe som igjen er gunstig for ytelser forbruk.

Med denne Jaguaren er det vel noe som ikke stemmer helt..?

Innvendig er ny XE mindrekonservativ enn sine forgjengere.
Innvendig er ny XE mindre konservativ enn sine forgjengere.

Kommer allerede til sommeren

Nye XE kan også leveres med en 3-liters V6 med 340 hk, koblet til en 8-trinns automatgirkasse.

De første bilene vil være på plass hos landets forhandlere i juni, som 2016-modeller. 

Så gjenstår det å se om konservative norske bilkjøpere tør velge Jaguar framfor de velkjente tyske bilmerkene. Prisen bør i alle fall ikke skremme noen...

Gammel luksus-Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?