GI PENGER: Mange som logget på Facebook onsdag fikk oppfordring om å donere penger til Nepal. Foto: Afp/Skjermdump Facebook
GI PENGER: Mange som logget på Facebook onsdag fikk oppfordring om å donere penger til Nepal. Foto: Afp/Skjermdump Facebook

Facebook gir det du gir til Nepal

Norske hjelpeorganisasjoner er positive til aksjonen som Facebook har satt i gang.

Facebook-brukere verden over har det siste døgnet fått en oppfordring i sin nyhetsfeed til å gi penger til Nepal. 

Gir alt videre

Oppfordringen kommer fra Facebook selv, og du kan klikke deg videre for å gi penger fra eget kredittkort. Gir du en hundrelapp, gir Facebook det samme slik at 200 kroner finner veien til nødhjelpsarbeidet i Nepal.

Matchingen begrenser seg oppad til to millioner dollar, rundt 15 millioner kroner, per donasjon.

De norske hjelpeorganisasjonene stiller seg positive til tiltaket.

– Det er jo bare fantastisk, sier Merethe Agerbak-Jensen i Unicef.

Hun kjenner ikke til International Medical Corps, organisasjonen som får pengene fra Facebook-aksjonen, men sier all hjelp er viktig i en så prekær situasjon.

– Kanskje flere organisasjoner burde fått penger. Jeg vet ikek hvor stor denen organisasjonen er elelr hvor mange som støtter den, sier Agerbak-Jensen.

– Strålende

Markedssjef Kristine Lund i Røde Kors er også positiv.

– Helt strålende at de bruker sine kommersielle muskler til å spre budskapet. International Medical Corps er en amerikansk hjelpeorganisasjon som gjør mye bra arbeid i denne type situasjoner. Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at dette er et godt formål å gi penger til, sier hun.

– Så lenge penger doneres til organisasjoner som er seriøse og man stoler på, er det ikke så viktig hvem, sier hun.

Lund sier videre at det er stort engasjement for Nepal i sosiale medier. 

– Folk engasjerer hverandre i sosiale medier som aldri før. Ett eksempel er Nerd Aid, som allerede har samlet inn 390.000 kroner. Han har som mål å samle inn en million kroner, sier hun.

– Merker dere på innkommende penger at sosiale medier er en drivkraft?

Slik kan du hjelpe

Vil du bidra til hjelpearbeidet i Nepal?

Redd Barna:

  • SMS: send NØDHJELP til 2434 (200 kroner)
  • Telefon: 820 44 144 (200 kroner)
  • Kontonummer: 7050 06 35280

SOS Barnebyer:

  • SMS: Send NØD til 2160 (200 kroner)
  • SMS: Send SOS til 2160 (100 kroner)
  • Kontonummer: 8380 08 73730 (merk bidraget med Nødhjelp Nepal)

UNICEF:

  • SMS: Send NEPAL til 2040 (200 kroner)
  • Kontonummer: 1644 04 09400 (merk bidraget med NEPAL)

PLAN: 

  • SMS: Send Barn til 2434 (200 kroner)
  • Kontonummer: 7874 06 20 877 (merk bidraget "Nepal")

Røde Kors:

– Ja absolutt. I tillegg er det mange bloggere som engasjerer seg og ber folk gi penger, sier Kristine Lund i Røde Kors. 

Stoler på Facebook 

Nils Harald Strøm fra Kirkens nødhjelp sier det er flott at private selskaper engasjerer seg. 

– Alle gode krefter må settes inn. Generelt sett må folk støtte organisasjoner de kjenner til. Men vi stoler at Facebook vet hva de gjør, sier Strøm til TV 2.

Synne Rønning, informasjonssjef i SOS-barnebyer Norge er i utgangspunktet positive til at folk engasjeres. 

– De blir minnet på at dette er en pågående katastrofe som ikke er over. Facebook når ut til svært mange mennesker med dette budskapet. 

Samtidig råder hun folk til å donere penger til kjente organisasjoner. 

– Våre generelle anbefaling er å gi penger til organisasjoner man kjenner arbeidet til. Det tryggeste for å være sikker på å at pengene går dit de skal, er å gi til organisasjoner godkjent av Innsamlingskontrollen, sier Rønning.