Se hva Magnar reddet ut fra skogen! 

Nå skal det pusses bil!

Toyota Celica av første generasjon begynner å bli sjeldne.
Disse er nå hentet ut av skogen  i Trøndelag. Foto: Privat.
Toyota Celica av første generasjon begynner å bli sjeldne. Disse er nå hentet ut av skogen  i Trøndelag. Foto: Privat.

I 1976 var Magnar Grendal fra Stjørdal en liten guttunge. Men også små guttunger kan bli forelsket. Kanskje ikke akkurat i jenter ennå, men i alle fall i biler.

Det var det som skjedde med Magnar. Har var nemlig med pappen sin til den lokale Toyota-forhandlere og skulle hente en ny og staselig bil til familien. En ny Toyota Crown!

Men det er ikke familiens nye og fine bil som Magnar husker best fra turen en sommerdag i 1976. Det sto en annen bil i nybilutstillingen. Nemlig en Toyota Celica Liftback. Og den festet seg på netthinnen!

Bjørn har hatt 500 Toyota HiAce

Oppfylte drømmen, men ...

Årene går,  Magnar klarer ikke helt å få den lekre Celicaen ut av hodet. Etterhvert får han førerkort selv, men ender opp med en Opel Ascona A. En Celica er for dyrt.

Men i 1982 - da klinker han endelig til og kjøper drømmebilen - selvfølgelig en Celica Liftback. Endelig!

Men allerede i 1984 selges bilen igjen. Huskjøp, familie og forpliktelser kaller, i noen år. 

Husker du denne Toyota-klassikeren?

Toyotas "Mini-Mustang"

Toyota Celica ble vist for første gang på Tokyo motorshow i 1970. Den er på mange måter Japans svar på Ford Capri og Opel Manta. Altså lekre coupéer som for en stor del bygger på mer tradisjonelle biler.

For Celicas del er det familiebilen Carina som er bidragsyter.

Bilen fantes i to utgaver. Først som en todørs, og fra 1973 strammere tredørs Liftback med enda tydeligere coupelinjer. Slik som bilene på disse bildene.

Bilene ble raskt populære. Lettkjørte, driftsikere og tøffe som de var. Aller tøffest i manges øyne er nok nettopp Liftbacken.

Trengte delebil

Selv om årene gikk, klarte aldri Magnar helt å glemme sin gamle blå Toyota Celica.
For å gjøre en lang historie kort: Han sporet opp bilen i fjor sommer og klarte å få kjøpe den tilbake.

– Ja, jeg holder på å pusse den opp nå, forteller han ivrig.

– Bilen hadde klart seg godt den, med én eier i 28 år etter at jeg solgte den. Men du vet hvordan det er etter så mange år, det var likevel behov for en real gjennomgang. Jeg var også litt på utkikk etter en delebil. Jeg fikk et tips via en kompis som kjente en som trodde han visste osv. Kort fortalt at det skulle stå et par slike biler i nærheten av Mosvik. 

– Jeg sjekket opp tipset og det viste seg å stemme. Attpåtil fikk jeg kjøpe dem til en grei pris. Perfekt med delebiler. For enkelte deler er vriene å få tak i til disse bilene. Slik sett hadde det vært enklere med VW Boble eller Volvo, sier Magnar.

– Bilene ble antakelig satt bort for å pusses opp siden. "Siden" har som kjent den dårlige egenskapen at den sjelden eller aldri kommer... De skal ha stått i skogen siden tidlig på 90-tallet eller deromkring. Altså i alle fall 10-15 år, og det bærer de definitivt preg av.

– Bilene måtte dras fram med traktor, og etter mye om og men og noen gloser som garantert ikke står i Norsk ordbok, fikk vi lesset dem opp på hengeren.

Toyota Celica: - Hvordan blir den et råskinn?

Tre vil bli til to

– Planen var som sagt å bruke dem som delebiler. For særlig den røde er skikkelig råtten. Den svarte er ikke akkurat noe å sette på toppen av kransekaka den heller - men den er i alle fall hakket bedre.

– Det gledet derfor et farshjerte stort da sønnen min på 23 år som var med og hentet bilene i skogen litt forsiktig spurte om kan kunne få overta den svarte, for å sette den i stand igjen.

– Svaret var selvfølgelig et ubetinget og rungende JA!

– Så nå holder vi på å rydde plass til den, så vi får den innomhus. Arbeidet blir omfattende, men den kommer på veien igjen. Det forteller en glad og litt stolt far.

Toyota Celica: Frank dro til California for å finne drømmebilen

Økt interesse blant unge 

– Jeg opplever at generasjonen som nå er i 20-årene har skikkelig sans for disse bilene. Muligens er det fordi de er relativt enkle konstruksjoner. En annen mulighet er det er drifting-sporten som er årsaken. Mange har sikkert sett Fredrik Sørlie med sin 1977-modell Toyota Cressida, tenker han høyt.

Vi gleder oss i alle fall på vegne av far og sønn Grendal som snart blir å se i Stjørdals gater med hver sin Toyota Celica Liftback ST 2000. Står respekt av det!

Les også: Fredriks gamle Toyota parkerer Porsche-gutta